پیشبینی فرسودگی شغلی بر اساس رضایت شغلی و تنظیمشناختی هیجان و شیوه حل مسئله در معلمان ابتدایی تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1399
موضوع: روانشناسی تربیتی
پدیدآور: بهنام حنفی فیضآباد
استاد راهنما: طلعت صباغ حسنزاده
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور مشهد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی فرسودگی شغلی بر اساس رضایت شغلی و تنظیم شناختی هیجان وشیوه حل مسیله در معلمان ابتدایی تایبادانجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمین ابتدایی شهر تایباد در سال تحصیلی 1398 بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود و تعداد 90 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده های پژوهش حاضر از پرسشنامه های فرسودگی شغلی، رضایت شغلی و حل مسا له و تنظیمشناختی هیجان استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد و برای این منظور از نرم افزار آماری spss بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد بین فرسودگی شغلی با تنظیم شناختی هیجان (تنظیم هیجان ناسازگارانه)، رضایت شغلی (درونی)و حل مساله مستقیم رابطه معناداری وجود دارد5٪ < Pهمچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد حل مساله ،رضایت شغلی و تنظیم هیجان می توانند تغییرات مربوط به فرسودگی شغلی را به صورت معنی داری پیش بینی می کند. بر اساس نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت تنظیم شناختی هیجان، حل مساله ،رضایت شغلی بر فرسودگی شغلی معلمان پیش دبستانی پیش بینی میکند.
نظر شما