موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

بررسی رابطه کمال گرایی و احساس تعلق به مدرسه با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: اردشیر شیخ جامی 
استاد راهنما: زهره باقرزاده
استاد مشاور: مجید رضا رضوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال‌گرایی و احساس تعلق به مدرسه با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد بود. این پژوهش در چهارچوب پژوهش‌های توصیفی قرار دارد و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که حدود 1300 بودند. از میان جامعه آماری، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای نمونه‌ای به حجم 297 نفر انتخاب شد و به پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (شوفلی، 2002)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) و پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی بشارت (1386) پاسخ دادند. به منظور توصیف داده‌های این پژوهش از شاخص‌های آمار توصیفی (مانند میانگین و واریانس) و نیز از شاخص‌های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار spss-21 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال‌گرایی و احساس تعلق به مدرسه با فرسودگی تحصیلی در دانش-آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد رابطه وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که کمال‌گرایی و احساس تعلق به مدرسه پیش‌بینی کننده فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد می‌باشد.

نظر شما