ارائه مدل عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر تایباد بر اساس جو مدرسه و کیفیت زندگی کاری آنان
پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: فاطمه مجیدی ایله یی
استاد راهنما: عطا طهرانچی
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور تربتحیدریه
چکیده
هدف کلی پژوهش ارائه مدل عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر تایباد بر اساس جو مدرسه و کیفیت زندگی کاری آنان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و گردآوری دادهها به صورت میدانی و ازلحاظ استفاده از نتایج، کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق معلمان مدارس شهر تایباد بود. که تعداد 648 نفر شناسایی و مشغول به فعالیت بودند و به عنوان جامعه آماری می باشند. و با توجه به حجم جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 295 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش نمونه گیری تحقیق حاضر، از روش تصادفی و به صورت طبقه ای استفاده شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق سه پرسش نامه استاندارد بود. جهت سنجش متغیر عملکرد شغلی از پرسشنامه علیرضایی و همکاران (1392) استفاده خواهد شد. جهت سنجش متغیر جو مدرسه ازپرسشنامه جو مدرسه پاشیاردیس (2000) استفاده خواهد شد. پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری توسط لوپز و همکاران در سال 2007 طراحی شد و دارای 26 سوال می باشد. لازم به ذکر است در این پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 23 در سطح خطای 05/0 و نرم افزار مدل معادلات ساختاری Amos نسخه 23 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر تایباد با جو مدرسه ( 05/0≥001/0= Pو 761/0=r )، ارتباط معنی داری وجود دارد، نتایج نشان داد مشاهده میشود که بین عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر تایباد با کیفیت زندگی کاری ( 05/0≥001/0= Pو 801/0=r )، ارتباط معنی داری وجود دارد، همچنین ابعاد متغیر جو مدرسه و کیفیت زندگی در مجموع 66 درصد از واریانس متغیر عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر تایباد را تبیین میکنند که با توجه به مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار در حد بزرگ برآورد میشود. جو مدرسه با مقدار اثر 74/0 و کیفیت زندگی کاری با مقدار اثر 81/0 بر عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر تایباد اثر گذار می باشند.
نظر شما