موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

بررسی نقش تعدیلی خودکارآمدی در رابطه بین رهبری توزیع شده با رضایت شغلی در معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: عبداله اویسی
استاد راهنما: مجید رضا رضوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلی خودکارآمدی در رابطه بین رهبری توزیع شده با رضایت شغلی در معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان تایباد بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کمی است که از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 368 نفر بودند که از بین آنان به روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران 322 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از کل پرسشنامه های پخش شده 297 پرسشنامه دریافت شد که به علت نواقص موجود در پرسشنامه ها، تنها 262 پرسشنامه قابل استفاده بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های رهبری توزیع شده ایلمور (2000)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و رضایت شغلی دانت و همکاران (1996) بود. رابطه بین متغیرها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در قالب جداول خروجی نرم افزار آماری (SPSS) مورد بررسی قرار گرفت و با بهره گیری از نرم افزار Smart PLS برازش مدل ساختاری بررسی شد. نتایج نشان داد که بین رهبری توزیع شده با خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان رابطه معنی داری وجود دارد؛ همچنین بین خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که خودکارآمدی در رابطه بین رهبری توزیع شده و مولفه های آن با رضایت شغلی معلمان نقش تعدیل کننده دارد و باعث افزایش ضریب تبیین شده است.

نظر شما