تاثیر اخلاق دیجیتال بر اخلاق حرفهای مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: ادریس زمانی
استاد راهنما: هدی امیری جامی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تاثیر اخلاق دیجیتال بر اخلاق حرفهای مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر تایباد بود. جامعه آماری شامل مدیران مدارس شهر تایباد در سال تحصیلی 98-1397 بود که 187 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول کریسی و مورگان 126 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای استاندارد نگرشهای سازمانها نسبت به استفاده اخلاقی از فناوری اطلاعات فوکار و همکاران(2000) و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر(2002) را تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیّه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین اخلاق دیجیتال با اخلاق حرفهای رابطه مثبت و مستقیم در سطح(01/0) وجود دارد و اخلاق دیجیتال 30 درصد از واریانس اخلاق حرفهای را پیشبینی میکند. نتایج همچنین نشان داد که بین اخلاق دیجیتال با تمامی ابعاد اخلاق حرفهای(مسئولیتپذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری، برتریجویی و رقابت طلبی، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و رعایت و احترام به ارزشها و هنجارهای اجتماعی) رابطه مثبت و مستقیم در سطح(01/0) وجود دارد و اخلاق دیجیتال قادر به پیشبینی ابعاد اخلاق حرفهای است. بنابراین رعایت اخلاق دیجیتال مدیران آموزشی در سازمان، امری لازم و ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلند مدت سازمان را تضمین کند.
نظر شما