موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

بررسی علل ناکارمدی آموزش درس زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول دبیرستان های تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: سعید مقیمی 
استاد راهنما: اسماعیل سعیدی رباط 
استاد مشاور: حمیدرضا رضوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد
چکیده

این پژوهش به منظور بررسی علل ناکارآمدی برنامه آموزش زبان انگلیسی در مدارس دوره اول متوسطه شهرستان تایباد انجام گرفته است. به منظور جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ها بین 210 نفر از دانش آموزان و 30 نفر از دبیران توزیع گردید. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و ابزار پژوهش شامل دو پرسش‌نامه می‌باشد. پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از آلفای کرانباخ 95% محاسبه گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که 12 عامل کلان شناسایی شده در آموزش زبان انگلیسی شامل: محتوای درسی، استفاده از تکنولوژی آموزشی، علاقه معلم، عوامل اجتماعی - فرهنگی، عوامل آموزشی، مشارکت دانش‌آموزان در بحث‌های گروهی، تعامل معلم - دانش‌آموز، آموزش تلفیقی مهارت‌های چهارگانه، ارزشیابی، مدیریت کلاسی، روش‌های تدریس و فعالیت‌های فوق برنامه به یک اندازه در ناکارآمدی زبان انگلیسی مؤثر نبوده‌اند. همچنین تجزیه و تحلیل آماری با استفاده ازt مستقل نشان داد که در میزان شیوه‌های تدریس و ارزشیابی تفاوت معناداری وجود دارد.

نظر شما