موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

رابطه رویکردهای مطالعه و مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: رحمت اله حیدری 
استاد راهنما: مجید رضا رضوی 
استاد مشاور: اسماعیل سعیدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد
چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه رویکردهای مطالعه و مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی در دانش-آموزان مقطع متوسطه اول بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان تایباد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که حدود 256 نفر بودند. از میان جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 110 نفر تعیین شد و در انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد، به این صورت که بعد از ارایه توضیحات به این دانش آموزان در خصوص این پژوهش، پرسشنامه ها در بین دانش آموزان انتخاب شده توزیع شد و به پرسشنامه های مدیریت زمان سیورت (2000) و پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو (2004) پاسخ دادند و عملکرد تحصیلی‌شان ازمقایسه نمرات میانگین درسی ترم قبل هر دانش‌آموز با ترم جدید بدست آمد. به منظور تحلیل داده‌های این پژوهش از شاخص‌های آمار توصیفی، میانگین و واریانس و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. برای تسریع در نتایج حاصله نیز از نرم افزار spss-21 استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که بین مدیریت زمان و رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی روابط معناداری برقرار است و همچنین مدیریت زمان و رویکرد مطالعه عمیق پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.

نظر شما