نقش ساختار سازمانی در خستگی هیجانی با میانجیگری استرس شغلی معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: حجت الله صحراگرد استاد راهنما: محمد رجبی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ساختار سازمانی در خستگی هیجانی با میانجیگری استرس شغلی در معلمان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی از نوع همبستگی است و از نظر ماهیت، کمی بود. جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان تایباد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 230 نفر (143 مرد و 87 زن) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین آنان 194 نفر (76 زن و 118 مرد) بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای استرس شغلی اسیپو (1998)، خستگی هیجانی سکاوفیلی و همکاران (1994) و ساختار سازمانی رابینز (2013) پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و Smart PLS تحلیل شدند. ماتریس همبستگی نشان داد که بین ساختار سازمانی، استرس شغلی و خستگی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که استرس شغلی در رابطه ساختار سازمانی و خستگی هیجانی نقش میانجی را دارد و 27 درصد از اثر کل راهبردهای ساختار سازمانی بر خستگی هیجانی از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی استرس شغلی تبیین میشود.
نظر شما