بررسی رابطه انگارههای معلمان دوره ابتدایی درباره کاربرد تکنولوژی در آموزش و اثربخشی تدریس آنها در فضای مجازی در شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: عبدالواحد احمدی راد
استاد راهنما: مرضیه عالی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگارههای معلمان دوره ابتدایی درباره کاربرد تکنولوژی در آموزش و اثربخشی تدریس آنها در فضای مجازی در شهرستان تایباد بود. روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهرستان تایباد در سالتحصیلی 1400- 1399 بودند که تعداد آنها 565 نفر (260 زن و 305 مرد) بود که از بین آنها به شیوه تصادفی طبقهای 229 نفر (106 زن و 123 مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها، پرسشنامه نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش یاکووز(2005) و پرسشنامه تدریس اثربخش اسلامیان(1393) بود. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج همبستگی نشان داد که بین انگارههای معلمان درباره کاربرد تکنولوژی در آموزش با اثربخشی تدریس و مولفههای آن رابطه مثبت و مستقیم در سطح (01/0) وجود دارد و انگارههای معلمان درباره کاربرد تکنولوژی در آموزش میتوانند 56/0 از تغییرات اثربخشی تدریس معلمان در فضای مجازی را تبیین نمایند.
نظر شما