بررسی نقش میانجی گرایانه هوش هیجانی در رابطه با هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی مدیران بر کارایی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: غلامحسن رحمتی
استاد راهنما: حمید یعقوبی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگرایانه هوش هیجانی در رابطه با هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی مدیران بر کارایی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تمامی مدیران مقطع ابتدایی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 99- 1398 بودند که تعداد آنها 104 نفر بود. با توجه به این که تعداد جامعه آماری اندک بود تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب گردید. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2004)، آگاهی فراشناختی اسپرلینگ و همکاران(2004)، کارایی معلمان رضایی(1388) و هوش هیجانی شوت و همکاران(1998) انجام گرفت. برای بررسی فرضیههای پژوهش، از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که هوش هیجانی در رابطه بین هوش فرهنگی و کارایی معلمان نقش میانجی را دارد و 35 درصد از اثر کل هوش فرهنگی بر کارایی معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی هوش هیجانی تبیین میشود. همچنین هوش هیجانی در رابطه بین آگاهی فراشناختی و کارایی معلمان نقش میانجی را دارد و 30 درصد از اثر کل آگاهی فراشناختی بر کارایی معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی هوش هیجانی تبیین میشود
نظر شما