موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

بررسی اثار زبان ورزی و فن بیان بر عملکرد تحصیلی و هوش ارتباطی با تاکید بر نتیکت در معلمان دوره دوم متوسطه :مطالعه موردی شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: خدیجه شمسی زاده رودی
استاد راهنما: مریم نادرزاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی آثار زبانورزی و فن بیان بر عملکرد تحصیلی و هوش ارتباطی با تاکید بر نتیکت در معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان تایباد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت کمی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع همبستگی است. جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان تایباد در سال تحصیلی 1400-1401به تعداد 207نفر ( 93زن و 114مرد) بودند که از بین آنان 163نفر ( 75زن و 88مرد) به شیوه تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک ( ،)2004عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( ،)1999فن بیان کریمی و همکاران ( )1395و مهارتهای زبانی منیدری ( )1383بودند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و دادهها با نرم افزار SPSS 24تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین زبانورزی و فن بیان با عملکرد تحصیلی و هوش ارتباطی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که زبانورزی و فن بیان توانایی پیشبینی عملکرد تحصیلی و هوش ارتباطی معلمان را دارند.

نظر شما