بررسی نحوه ی مشارکت تحصیلی والدین: مطالعه موردی رتبه های برتر کنکور شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: صمد صوفی
استاد راهنما: محسن آیتی
استاد مشاور: حسین شکوهی فر
دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
این تحقیق بهمنظور «بررسی نحوهی مشارکت تحصیلی والدین: مطالعه موردی رتبههای برتر کنکور شهرستان تایباد» تدوین شد. روش تحقیق بهصورت کیفی با رویکرد داده بنیاد (گراندد تئوری) می باشد. ابزار جمعآوری دادهها بهصورت مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. تعداد 13 نمونه قابل دسترس از والدین دانش آموزان دارای رتبه برتر کنکور بهعنوان مشارکتکنندگان تحقیق انتخاب گردید. همچنین به دلیل نداشتن آمار دقیق رتبه های برتر از روش نمونهگیری بهصورت هدفمند با کمک روش گلوله برفی انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که شکل مشارکت فعال والدین در اخذ رتبههای برتر دانش آموزان بیشترین اثرگذاری را نشان می دهد و لذا از مجموع نتایج پدیده کشفشده «موفقیت تحصیلی فرزندان بهمثابه برآیند اقدامات مؤثر تحصیلی والدین» بر مبنای شرایط چندگانه (مداخلهگر، علی، زمینهای، پیامدی و راهبردی) بوده است. از شرایط علی «تجارب پیرامونی از موفقیتهای تحصیلی، مواجهه با دریافتهای متنوع تحصیل، وجود ساختارهای خوشایند، تعامل با مؤسسات غیررسمی آموزش و تعدد کانالهای ارتباطی در آموزش» و شرایط زمینهای به «انگیزشهای مثبت خانواده به تحصیل و آینده تحصیلی فرزندان، تأمین فضای علمی - روانی مطلوب و جبران محدودیتهای موجود در نظام آموزشی» و شرایط راهبردی یا تعاملی «تعامل و همکاری با فرزندان در فرایند یادگیری و برنامهریزی درسی و تعامل با مدرسه و مشارکت با مسئولین آموزشگاه در امور آموزشی و پرورشی» ایجادشده است. مشارکت تحصیلی والدین پیامدهایی منجمله «تغییر محدودیتهای پیرامونی به فرصتها و موفقیتهای تحصیلی، افزایش توان مشارکت تحصیلی و رضایتمندی فرزندان» را به دنبال داشته است. واژههای کلیدی: مشارکت والدین، کنکور سراسری، رتبه برتر
نظر شما