تاثیر به کارگیری فعالیتهای مشارکتی بر حفظ واژگان و مهارت صحبت کردن زبان آموزان انگلیسی ایرانی : مطالعه موردی در تایباد
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: امین علیخوردی
استاد راهنما: ضرقام قپانچی
استاد مشاور: حمید رضا کارگزاری
موسسه آموزش عالی تابران، گروه مدیریت و علوم انسانی
چکیده
همکاری بخش مهمی از زندگی گروهی است. در کلاس درس، همکاری، هم یک مهارت ضروری برای انجام فعالیت های یادگیری است و هم یک هنجار کلی برای یادگیری. از آنجایی که واژگان پایه ای برای مهارت های خواندن زبان آموزان در نظر گرفته میشود، توجه بیشتر به مسائل واژگانی برای آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند. در کلاس درس، بهبود توانایی های گفتاری دانش آموزان همیشه در اولویت بوده است. بنابراین، هدف پژوهشگر این است که تأثیر بهکارگیری فعالیتهای مشارکتی بر حفظ واژگان و مهارتهای گفتاری زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در شهر تایباد، ایران را ببیند. ابتدا آزمون تعیین سطح بر روی 150 دانش آموز انجام شد که از طریق آن سطح متوسط مشخص شدند. برای دستیابی به هدف تحقیق، 60 زبانآموز زبان انگلیسی متوسطه به دو گروه 30 نفری در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل تقسیم شدند. آزمون واژگان توسط شورای بریتانیا (2020) گرفته شد تا به عنوان پیش آزمون به گروه کنترل داده شود. سپس 10 متن ریدینگ انتخاب شده از ریدینگ سطح متوسط (شورای بریتانیا، 2020) به عنوان طرح رفتار برای گروه آزمایش به مدت پانزده جلسه در نظر گرفته شد. همچنین معلم این 15 واژگان را به گونه ای انتخاب کرده بود که سطح آنها از اطلاعات دانش آموزان بالاتر بود. پس از آن گروه آزمایشی فرصت داشتند تا در مورد موضوعی که معلم برای بحث انتخاب کرده بود صحبت کنند. بنابراین پس از 15 جلسه ، هر دو گروه به عنوان پس آزمون از آزمون واژگان استفاده کردند. پس از آن، معلم از شرکت کنندگان در آزمون های گفتاری در هر دو گروه کنترل به عنوان پیش آزمون و گروه آزمایش به عنوان پس آزمون برای سنجش مهارت گفتاری آنها استفاده کرد. سرانجام معلم 10 شرکت کننده را انتخاب کرد و با آنها در مورد کار گروهی مصاحبه کرد. بنابراین، نتایج نشان داد که با فاصله اطمینان 95 درصد، بهکارگیری فعالیتهای مشارکتی تأثیر معناداری بر یادگیری واژگان و حفظ واژگان زبانآموزان ایرانی دارد. علاوه بر این، نشان میدهد که بهکارگیری فعالیتهای مشارکتی تأثیر بسزایی بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی دارد. در نتیجه، بر اساس نگرش زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به کارگیری فعالیت های مشارکتی، محقق به این نتیجه رسید که وقتی دانش آموزان با هم همکاری می کنند به نتایج بهتری دست پیدا میکنند در مقایسه با زمانیکه به تنهایی کار میکنند. کلمات کلیدی: فعالیت های مشارکتی، زبان آموزان زبان انگلیسی، مهارت گفتاری، حفظ واژگان
نظر شما