بررسی نگرش معلمان دوره متوسطه شهرستان تایباد از نقش پرورشی خود و میزان هماهنگی آن با اهداف تدوینشده در برنامه درسی ملی
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: فریبا سعیدی
استاد راهنما: محمدعلی فقیهنیا
استاد مشاور: مجیدرضا رضوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف این تحقیق «بررسی نگرش معلمان دوره متوسطه شهرستان تایباد از نقش پرورشی خود و میزان هماهنگی آن با اهداف تدوینشده در برنامه درسی ملی» است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات توصیفی همبستگی و از نوع تحقیقات کاربردی هست. جامعه آماری این تحقیق کلیه هست که، تعداد 216 نفر از دبیران مقطع متوسطه شهرستان تایباد بر مبنای نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای به دو پرسشنامه نقش پرورشی خود و نقشهای پرورشی تدوینشده در برنامه درسی ملی نظام آموزشوپرورش پاسخ دادند که پایی و روایی پرسشنامهها در حد مطلوب بوده است. نتایج توصیف نشان داد که پاسخگویان مرد دارای مدرک کارشناسی در دوره اول که عمدتاً متأهل بودند از سایرین بیشترین فراوانی را داشتهاند. همچنین نتایج استنباطی که حاصل تجزیهوتحلیل نرمافزار آماری spss انجام پذیرفت نشان داد که بیش از 60 درصد معلمان در مورد نقشهای پرورشیشان دارای نگرشی در حد متوسط بوده است و بین نقشهای پرورشیشان با نقشهای تدوینشده در برنامه درسی ملی هماهنگی وجود دارد. نتایج رگرسیونی نشان داد که نگرش به نقشهای پرورشی خود بهجز نقش ارتباطی بقیه نقشها با اهداف پرورشی تدوینشده در برنامه درسی ملی هماهنگ بوده است. میزان کل همبستگی متغیرها بالاتر از 0.83 به دست آمد. نتایج محاسبات همبستگی اسپیرمن، همه فرضیههای تحقیق تأیید گردید. نتایج حاصله از مدل دوم رگرسیونی نشان میدهد با باقیمانده چهار متغیر (نقش پرورشی، نقش هدایتگرانه، نقش آموزشی و پژوهشگری، نقش تربیتی و خلاقانه) توانسته 0.69 ضریب تبیین واریانس متغیر وابسته تحقیق یعنی نگرش به اهداف پرورشی تدوینشده در برنامهریزی درسی ملی را تبیین نماید.
نظر شما