نقش انگیزش شغلی در کارآمدی شغلی، با میانجیگری صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر معلمان دوره آموزش ابتدایی شهر تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: محمد حمیدی ریزه گی
استاد راهنما: هادی پورشافعی
استاد مشاور: سمیه مزگی نژاد
دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
داشتن جامعهای کارآمد نیازمند بهرهگیری از معلمانی است که در عصر در حال تحول تلاش خود را در جهت به ثمر رساندن درخت علم و دانش به کار گیرند و انتظار میرود با انگیزانندهها و فراگیری مهارتها و صلاحیتهای لازم در دستیابی به این هدف نقش مؤثر ایفا کنند. پژوهش حاضر باهدف، تعیین نقش انگیزش شغلی در کارآمدی شغلی، با میانجیگری صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر معلمان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر ازلحاظ نوع روش، توصیفی همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه این پژوهش، 440 نفر از معلمان دوره آموزش ابتدایی مشغول به تدریس در سال تحصیلی 1402-1401 مدارس شهر تایباد است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد نمونه 205 نفر به روش نمونهگیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. برای گردآوری دادهها در پژوهش حاضر از سه نوع پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (1383)، خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994) و صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر اوزون بویلو و هرسن (2011) استفاده شد که ضریب پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 89/0 و95/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، تی تک متغیر، رگرسیون و تحلیل میسر با نرم افزار Spss ، plsو Amos استفاده شد. نتایج حاصل از آزمونT تک نمونهای نشان داد که وضعیت کارآمدی شغلی معلمان با میانگین تفاوت معناداری دارد. همچنین انگیزش شغلی معلمان هم با میانگین تفاوت معناداری دارد ولی صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر آنها با میانگین برابر است و تفاوت معناداری با میانگین ندارد. نتایج رگرسیون نشان داد که بین انگیزش شغلی، کارآمدی شغلی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد(001/0p=). باتوجهبه نتایج آزمون pls میتوان گفت که متغیر صلاحیتهای یادگیری مادام العمر معلمان بر کارآمدی شغلی از نقش میانجیگری کاملی برخوردار است(001/0=p).درنتیجه پیشنهاد میگردد تا با برگزاری دورههای مهارتی به تقویت صلاحیتهای معلمان بهعنوان یادگیرنده مادامالعمر پرداخته تا سبب افزایش انگیزش شغلی در میان معلمان شود.
نظر شما