نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر افزایش دانش تلفیق تکنولوژی و کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی شهرستان تایباد در سالتحصیلی 1400-1399
ارسا کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: مهران موشکاف
استاد راهنما: حمید یعقوبی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر افزایش دانش تلفیق تکنولوژی و کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی شهرستان تایباد بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع همبستگی است و ماهیت کمی دارد. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان دوره ابتدایی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 1400- 1399 به تعداد تعداد آنها 569 نفر (257 زن و 312 مرد) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین آنها 234 نفر(129 مرد و 105 زن) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاتز و مکلین (2007)، کیفیت تدریس اسلامیان (1393) و تلفیق فناوری اشمیت و همکاران (2009) پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS22 تجزیّه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که که بین سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با افزایش دانش تلفیق تکنولوژی و کیفیت تدریس رابطه معنی دار وجود دارد و میزان تاثیر سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت تدریس 74 درصد و بر دانش تلفیق تکنولوژی 35 درصد بوده است. همچنین نتایج نشان دادکه ابعاد سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با دانش تلفیق تکنولوژی و کیفیت تدریس رابطه معنی دار دارند و می توانند 87 درصد از واریانس دانش تلفیق تکنولوژی و 75 درصد از واریانس کیفیت تدریس را در معلمان را پیش بینی کنند.
نظر شما