مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنج مرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه بر روی یادگیری، یادداری و راهبردهای یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1398
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: حمیدرضا قادری سنگانی
استاد راهنما: طلعت صباغ حسنزاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنج مرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه بر روی یادگیری، یادداری و راهبردهای یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان تایباد است. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت کمی و روش، شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی به تعداد 32 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از آزمون محقق ساخته پیشآزمون - پسآزمون یادگیری و آزمون یادداری و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی توسط پینتریچ و دی گروت (1990) استفاده شد و روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید استاد راهنما رسید که پایایی آزمون یادگیری 0/74، پایایی پرسشنامه راهبردهای یادگیری به ترتیب برای خرده مقیاسهای خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان، استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی 0/85، 0/86، 0/77، 0/84، 0/78 به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده، از روشهای آماری توصیفی (توزیـع فراوانی، میانگین، میانه، انحراف معیار، واریانس، خطای استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)، تحلیل کوواریانس، اندازهگیری مکرّر طرح یک بین- یک درون و آزمون تعقیبی بونفرونی) استفاده شد. در پژوهش حاضر سطح معنیداری p<0/05 p-value است که از طریق نرمافزار 24 spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میزان یادگیری، راهبردهای یادگیری و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزشدیدهاند بهطور معناداری بیشتر از دانشجویانی است که با الگوی طراحی آموزشی گانیه آموزشدیدهاند. پیشنهاد میشود، بهمنظور افزایش یادگیری، راهبردهای یادگیری و یادداری دانشجویان در طراحی دورههای آموزش الکترونیکی از الگوهای یادگیرنده محوری چون الگویپنج مرحلهای بایبی استفاده شود.
نظر شما