موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

تأثیر یادگیری خودگردان بر خودتنظیمی یادگیری و خود پنداره تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم دوره متوسطه دبیرستان های شهر تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: نسیم رحمت الهی 
استاد راهنما: مجیدرضا رضوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد
چکیده

راهبردهای یادگیری تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد تحصیلی و متغیرهای مرتبط با تحصیل دانش‌آموزان دارند. سبک‌های یادگیری مختلفی تاکنون تدوین‌شده است؛ اما یادگیری خودگردان کمتر موردتوجه قرارگرفته است؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی یادگیری خودگردان بر خود پنداره تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان صورت گرفت. در این مطالعه دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه کنترل (30 نفر) و مداخله (30 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله 15 جلسه راهبردهای یادگیری خودگردان دریافت کرد، گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با پرسشنامه خود پنداره تحصیلی لی یو و وانگ (2005) و پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری عرب و سواری (1392) ارزیابی شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار spss-20 و با استفاده از روش‌های توصیفی و استنباطی (کوواریانس) تجزیه تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری بر خود پنداره تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشته است (0.05p<). بین خودتنظیمی یادگیری و خود پنداره تحصیلی نیز رابطه مثبت معنادار به دست آمد. درنهایت نتایج حاکی از این بود که راهبردهای یادگیری خودگردان می‌تواند موجب افزایش توانایی خودتنظیمی یادگیری و خود پنداره دانش‌آموزان شود.

نظر شما