موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- نجف آباد

عوامل تاثیرگذار بر قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: رسول پورعلی عبدالهی 
استاد راهنما: شاه نظری شاه نظری 
استاد مشاور: باغبانی باغبانی
موسسه آموزش عالی شاندیز، گروه حقوق
چکیده

ارآفرینی شامل شناسایی و به کارگیری فرصت‌ها، تبدیل فرصت به کالا و خدمات قابل فروش، ریسک پذیری و کسب سود است و ممکن است در محیط‌هایی متفاوت از جمله کسب وکارهای قدیمی و جدید، و یا موسسات غیرانتفاعی و دولتی اتفاق بیافتد(سخته و کریمی، 1397، 723)؛ توانایی خلق ایده و تبدیل آن به عمل است که شامل خلاقیت، نوآوری و پذیرش ریسک است. بدین منظور بایستی حمایت‌هایی از کارآفرین صورت گیرد تا فرصت‌ها را بهتر تشخیص داده و از آنها بهره‌برداری کند. لوری (2003) و موریس (1996)، کارآفرینی را رابطه بین کارآفرین، محیط و نقشی که دولت در ایجاد ساختار اقتصادی، سیاسی، قانونی، مالی و اجتماعی دارد تعریف کرده‌اند(جعفری‌مقدم و همکاران، 1394، 30). اگر کارآفرینی فرایند پویای خلق تدریجی ارزش تعریف شود، می‌توان آن را "هسته اصلی مزیت ملی" و "موتور توسعه اقتصادی و نماد اصلی نوآوری" در یک کشور قلمداد کرد. در واقع، امروزه کارآفرینی نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می‌کند. در جریان پیشرفت کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند، فعالیت‌های چشمگیر کارآفرینانی مشاهده می‌شود که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می‌بالند(مرادی و همکاران، 1395، 514). قصد کارآفرینی را می توان چارچوب های مفهومی مانند میل، انگیزه و آرزو برای ترغیب فرصت های کارآفرینی وی توصیف کرد. کروگر (1993) اظهار داشت که اهداف کارآفرینی دروازه ورود به سیستم کارآفرینی است به عنوان اولین مرحله در یک فرآیند طولانی و پویا تجاری است. قصد کارآفرینی اجتماعی در چارچوب توسعه کارآفرینی، اعتقاد و تمایل یک فرد به ایجاد یک شرکت اجتماعی است(تران و همکاران، 2016، 12). قصد کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک احساس فردی از تعهد شناخته شده و آمادگی برای یک حرکت اجتماعی نوآورانه تعریف شده است. تمایل، اعتقاد و عزم فرد برای راه اندازی یک شرکت اجتماعی جدید است. مطالعات زیادی در تجزیه و تحلیل پیش بینی کنندگان اهداف کارآفرینی یافت می شود(حسن ، 2020، 2). . در تحولات اجتماعی به جای حداکثر سازی سود مقاصد کارآفرینی یک منطقه متمرکز از مطالعات کارآفرینی است، در حالی که یک منطقه دانش در حال تکامل است و برای پیشرفت در جهت درک قوی تر از انتظارات کارآفرینان نیاز به مطالعات بعدی دارد. اخیراً، مشاغل کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه توجه محققان مختلف را برانگیخته است. مطالعات زیادی در تجزیه و تحلیل پیش بینی اهداف کارآفرینی وجود دارد. یک مدل کسب و کار از پیش طراحی شده در پیش بینی قصد کارآفرینی است. سه عنصر مورد استفاده مستلزم جابجایی، احساس مطلوبیت و امکان پذیری درک شده است که متعاقباً بر قصد کارآفرینی تأثیر می گذارد. آجزن(1991)نظریه کنترل رفتاری را گسترده تر کرد و بر اهمیت پرداختن به مسائل خودکارآمدی و تنظیم در مرحله قصد تأکید کرد(تران و همکاران، 2016، 5). این مطالعه عوامل تأثیرگذار بر قصد دانشجویان دانشگاه نسبت به کارآفرینی اجتماعی (ISE) را توضیح می دهد و به بررسی ارتباط خودکارآمدی کارآفرینی، آموزش کارآفرینی ، شبکه کارآفرینی و پشتیبانی دانشگاهی با قصد کارآفرینی اجتماعی می پردازد. لذا سوال اصلی در این تحقیق این می باشد که: عوامل تاثیرگذار بر قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد کدامند؟

نظر شما