موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- نجف آباد

بررسی همبستگی بین تیپ‌های شخصیتی، رغبت‌های شغلی، ارزش‌های کاری و ارزش‌های عمومی با رضایت شغلی معلمان زن شهرستان نجف‌آباد

پارسا کارشناسی ارشد 1390
موضوع: روانشناسی تربیتی
پدیدآور: هاجر جلالی 
استاد راهنما: ایران باغبان 
استاد راهنما: محمدرضا عابدی
استاد مشاور: مریم فاتحی‌زاده
دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی بین تیپ‌های شخصیتی، رغبت‌های شغلی، ارزش‌های کاری و ارزش‌های عمومی با رضایت شغلی معلمان زن شهرستان نجف‌آباد انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی 420 نفر از معلمان زن به صورت خوشه‌ای و چندمرحله‌ای به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از 6 پرسشنامه پنج عاملی (NEO-FFI)، پرسشنامه تیپ‌نمای مایرز- بریگز فرم G، پرسشنامه رغبت‌سنج استرانگ، پرسشنامه ارزش‌های کاری، آزمون و بررسی ارزش‌های آلپورت، ورنون و لنیدزی و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت (JPI) استفاده شده است. داده‌های تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون به شیوه‌ی گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج بدست آمده گویای آن است که: 1- از بین چهار بعد شخصیت مایرز بریگز (برون‌گرایی- درون‌گرایی، حسی- شهودی، عقلانی- احساسی، باساختار- منعطف) ابعاد برون‌گرایی و حسی شخصیت معلمان و رضایت شغلی آنان همبستگی معنادار وجود دارد. 2- از بین چهار بعد شخصیتی پنج عاملی نئو (برون‌گرایی، تجربه‌گرایی، توافق‌پذیری، وجدان‌گرایی) بین ابعاد روان‌رنجوری، برون‌گرایی و وجدان‌گرایی شخصیت معلمان و رضایت شغلی آنان همبستگی معنادار وجود دارد. 3- بین ارزش‌های اقتصادی و مذهبی آلپورت معلمان با رضایت شغلی معلمان همبستگی معنادار وجود دارد. 4- بین ارزش‌های کاری و همچنین زیر مقیاس‌های آن با رضایت شغلی همبستگی وجود دارد. 5- بین رغبت‌های اصلی هنر بصری، سیستم‌های اطلاعات و برنامه نویسی، مشاوره و آموزش و تدریس معلمان و رضایت شغلی آنان همبستگی معنادار وجود دارد. 6- با توجه به ضرایب استاندارد شده محیط کاری (از خرده مقیاس‌های ارزشهای کاری) بیشترین تأثیر را بر رضایت شغلی داشته است.

نظر شما