قطارهای از رده خارج سیستان و بلوچستان؛ گلایه مردم، وعده نوسازی
مردم زاهدان از کیفیت پایین قطارهای مسافربری در استان گلایه دارند. خطوط ریلی سیستان و بلوچستان با قدمت 30 سال، جزو قدیمیترین ناوگان ریلی کشور محسوب میشود و با وجود ارائه خدمات، مشکلات متعددی را برای مسافران به همراه دارد.
یکی از مهمترین مشکلات، پایین بودن سطح خدمات رفاهی و کیفیت نامناسب واگنهای مسافربری است.
مدیرکل راهآهن جنوب شرق در پاسخ به این گلایهها، اذعان به فرسودگی ناوگان ریلی استان کرده و دلیل آن را تحریمها و مشکلات موجود برای خرید واگنهای جدید عنوان میکند.
با این حال، خبرهای امیدوارکنندهای نیز در این زمینه وجود دارد.
قراردادی با کشور چین برای تهیه لوکوموتیو و واگنهای مسافربری جدید منعقد شده و در آینده شاهد نوسازی خطوط ریلی استان خواهیم بود.
نوسازی ناوگان ریلی سیستان و بلوچستان، علاوه بر ارتقای کیفیت سفر برای مردم، نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و افزایش حجم جابجایی بار خواهد داشت.
در این راستا، تکمیل پروژه راهآهن زاهدان به چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.
این پروژه نیازمند 480 میلیون دلار نقدینگی است و در صورت اتمام، ضمن اتصال زاهدان به تنها بندر آبهای عمیق ایران، به کریدور شمال-جنوب نیز متصل خواهد شد.
امیدواریم با پیگیری مسئولان و تامین اعتبارات لازم، شاهد نوسازی سریع ناوگان ریلی سیستان و بلوچستان و تکمیل پروژه راهآهن زاهدان به چابهار باشیم.
نظر شما