تاثیر درهمتنیدگی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی (مورد مطالعه: معلمان مقطع متوسطه شهرستان نجفآباد)
کارشناسی ارشد 1399
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: مریم عباسی
استاد راهنما: حمید رحیمی
دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی
چکیده
مقوله درهم تنیدگی شغلی اثرات مثبت و مهمی برای سازمانها دارد، اما جز سازههایی است که کمتر در نظام آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. مدیران میتوانند با اتخاذ تدابیری، راههای تأثیرگذاری درهم تنیدگی شغلی را روی متغیرهای سازمانی شناسایی کنند و از نتایج آن در راستای منافع سازمانی استفاده نمایند. لذا هدف تحقیق حاضر، تأثیر درهم تنیدگی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی معلمان بود. نوع پژوهش، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 1064 نفر میباشد که از طریق روش مونت کارلو و به شیوه تصادفی طبقهای 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه درهم تنیدگی شغلی، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در قالب طیف پنج درجهای لیکرت استفاده شد. جهت سنجش روایی از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای درهم تنیدگی شغلی 0/74، رفتار شهروندی سازمانی 0/88 و عملکرد شغلی 0/82 بدست آمد. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos گرافیک انجام گردید. یافتهها نشان داد میانگین همه متغیرها و مؤلفههای درهم تنیدگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی معلمان بالاتر از حد متوسط بود. ضرایب رگرسیون نشان داد درهم تنیدگی شغلی قابلیت پیش بینی هم رفتار شهروندی سازمانی و هم عملکرد شغلی معلمان را دارد. ضرایب تحلیل مسیر نشان داد اثرات درهم تنیدگی شغلی روی رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی معلمان، مثبت و معنادار است.
نظر شما