موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- نجف آباد

رابطه اخلاق حرفه‌ای با اثربخشی با توجه به نقش واسطه‌ای خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نجف‌آباد

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1395
پدیدآور: مرضیه بهرامیان
استاد راهنما: شهربانو حقیقت
استاد مشاور: فرشید قاسمی
پردیس شهید باهنر شیراز
چکیده

امروزه اهمیت آموزش و پرورش بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و سرمایه‌ی امروز و آینده‌ی جامعه ما را شامل می‌گردد سرمایه‌ای که نمی‌توان بر روی آن قیمتی گذاشت و همان چیزی است که بشر را از عصر تاریکی و جهل به عصر روشنایی و نور هدایت می‌کند. لذا معلمی یکی از مشاغل مهم و اساسی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و مسئولیت هدایت و پرورش یک نشل برعهده معلمان جامعه است(براری و جمشیدی، 1394). اخلاق به عنوان مجموعه صفات روحی و باطنی انسان‌ها، سبب دعوت به انجام کارهایی می‌گردد که نیاز به تفکر و اندیشه را به همراه دارد. اخلاق حرفه‌ای شامل ارزش‌ها، اصول و هنجارهایی می‌باشد که بر رفتار حرفه خاص حاکم می‌گردد. اخلاق حرفه‌ای به چگونگی رفتار، ادب و عمل شخص هنگام انجام کار می‌پردازد. این کار می‌تواند شامل مشاوره، پژوهش، تدریس و ... باشد. در واقع اخلاق حرفه‌ای مجموعه‌ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه‌ها در یک ساختار حرفه‌ای را معین نموده و به عبارت دیگر مجموعه قوانین اخلاقی که از ماهیت حرفه یا شغل به دست می‌آید اخلاق حرفه‌ای نام دارد (سبحانی‌نژاد و همکاران، 1393).اخلاق حرفه‌ای به مسایل و رفتار اخلاقی یک نظام حرفه‌ای مانند حرفه معلم، استاد و ... پرداخته و ناظر بر افعال ارادی افراد آن حرفه در حیطه فعالیت‌های حرفه‌ای‌شان می‌باشد. آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله نظام‌های حرفه‌ای هستند که مجموعه‌ای از رفتارهای انسانی در شکل‌دهی فضای اخلاقی آن نقش دارد(فرامرز قراملکی، 1387). اخلاق و تدریس به طور ذاتی همسو و درهم تنیده است و پژوهشگران و فیلسوفان مختلفی به بررسی ماهیت اخلاق در تدریس و تدریس اخلاقی پرداخته‌اند و ابراز داشته‌اند که توجه به رشد و توسعه همه‌جانبه معلمان (به ویژه ارتقای اخلاقی ایشان) می‌تواند ضامن بهبود عملکرد کلاسی و منجر به حفظ امنیت، رفاه و تعالی فردی و گروهی دانش‌آموختگان گردد و متقابلاً عدم‌توجه به آن نیز می‌تواند به توانایی دانش‌آموختگان در یادگیری و اشراف نظری و تخصصی بر محتوای دروس لطمه وارد نماید. اخلاق حرفه‌ای در امر تدریس معلمان شامل در نظر گرفتن موضوعات مربوط به مدیریت رفتار، فرآیندهای مربوط به نظم، استقلال فکری، آزادی اخلاقی، حقوقی و مسئولیت‌ها در فرآیند یاددهی - یادگیری است. براساس هدف از به کارگیری اخلاق حرفه‌ای در تدریس، ترسیم اصول اخلاقی می‌باشد که مسئولیت‌های حرفه‌ای معلمان را مشخص می‌سازد و این خود یکی از مهم‌ترین ابعاد تضمین‌کننده سلامت در فرایند یاددهی -یادگیری دانش‌آموزان می‌باشد(براری و جمشیدی، 1394) و خودکارآمدی معلم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ««خودکارآمدی» معلم متغیر مهمی است که در ارتباط معلم با دانش‌آموزان، نحوه ارتباط را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد از نظر بندورا (2006) خودکارآمدی باور معلم را در مورد توانایی تعیین‌کنندگی و تولید بستر پیشرفت در زمینه تکالیف خاص و در محیط خاص قرار می‌دهد. خودکارآمدی معلم در تدریس، باور وی را در مورد انجام تکالیف و مسئولیت‌ها و با تجربه‌های آموزشی مرتبط می‌سازد. خودکارآمدی معلم سبب به بار نشستن برنامه‌های آموزشی شده و این عامل گام بلندی در راستای اهداف متعال آموزشی با خود به همراه دارد(براری و جمشیدی، 1394). پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که خودکارآمدی معلم براثربخشی ارتباط وی در کلاس تأثیر دارد بدین معنی که بین خودکارآمدی معلم و اثربخشی کلاس رابطه وجود دارد.

نظر شما