موضوع : شهرشناسی | نجف آباد شناسی

اثرسنجی «نقاشی درمانی» در کاهش اختلالات اضطرابی دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان نجف‌آباد

پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: رقیه سلطانی
استاد راهنما: مهدی پوررضائیان
استاد راهنما: کاظم چلیپا
دانشگاه شاهد، دانشکده هنر
چکیده

مقدمه و هدف: اضطراب به عنوان یکی از دشواری‌های هیجانی و عاطفی است که در صورت عدم درمان منجر به تاثیرات منفی بر روابط فردی و اجتماعی در بزرگسالی می‌شود. از این رو، هدف پژوهش حاضر فهم میزان تاثیر نقاشی‌درمانی در کاهش اضطراب در دانش‌آموزان ابتدایی است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش، از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون است. پس از آزمون اولیه از جامعه آماری، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند که گروه آزمایش تحت برنامه مداخله نقاشی‌درمانی قرار گرفتند. سپس پس‌آزمون از هر دو گروه کنترل و آزمایش به عمل آمد. یافته‌های پژوهش: پس از تجزیه و تحلیل داده‌های آماری با بکارگیری آمار توصیفی و استنباطی و در نهایت استخراج نتایج از طریق بهره گیری از نرم افزار spss، بررسی‌ها نشان داد سطح اضطراب دانش‌آموزان در پس‌آزمون از نظر آماری(002/0= α) به طور معناداری از سطح معنیداری مورد نظر ما(05/0= α) کوچکتر است که این سطح معنی داری در پسران نسبت به دختران مشهودتر است. نتیجه‌گیری: بنابراین نقاشی‌درمانی در کاهش اختلالات اضطرابی دانش‌آموزان دبستانی بالاخص پسران مؤثر است.

نظر شما