موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- نجف آباد

بررسی عدالت سازمانی هشت محوری بر پاسخگویی کارکنان: مورد مطالعه بیمارستان شهید محمد منتظری نجف آباد در سال 1395

پارسا کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: بهناز اسرافیلیان 
استاد راهنما: مجتبی رفیعی
دانشگاه پیام نور استان مرکزی، مرکز پیام نور دلیجان
چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عدالت سازمانی هشت محوری بر پاسخگویی کارکنان در بیمارستان شهید محمد منتظری نجف آباد انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مقطعی می‌باشد. جامعه آماری آن شامل تمام کارمندان شاغل بیمارستان و تمام افراد مراجعه کننده به بیمارستان می باشد. حجم نمونه افراد مراجعه کننده به بیمارستان برابر 259 و برای کارمندان شاغل در بیمارستان نیز 259 می‌باشد که تعداد نمونه مراجعین بر اساس تعداد تخت فعال هر بخش تسهیم شد. در این مطالعه از دو پرسشنامه دارای تایید روایی و پایایی استفاده شد که به روش نمونه گیری خوشه‌ای و تصادفی گرد آوری شدند. گردآوری داده‌ها از طریق دو پرسشنامه پاسخگویی سازمانی(8محور) و عدالت سازمانی (با 8 محور) انجام شد. پرسشنامه خودایفا عدالت سازمانی با مطالعه مقالات این حوزه و با نظر متخصصین امر تدوین و پایایی آن پس از تکمیل 1/0 تعداد نمونه کل؛ محاسبه با آلفا کرونباخ 0.73، مورد تایید است و پرسشنامه پاسخگویی برگرفته از پرسشنامه پاسخگویی سازمان جهانی بهداشت که بومی سازی شده است می‌باشد. تعداد پرسشنامه عدالت سازمانی هر یک از بخش‌ها نیز به نسبت تعداد کارمندان آن بخش تعیین می‌شود. برای تجزیه تحلیل داده‌های این تحقیق از تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که در بیماران 56 % از پاسخگویان زن و 23 % در سنین 29-20 سال و در کارکنان 80 % از پاسخگویان زن و 59 % در سنین 29-20 سال قرار داشتند. براساس آزمون کولموگروف - اسمیرنوف توزیع متغیرها بصورت نرمال بود. 8 عامل استخراج شده عدالت سازمانی توانستند در کل 852/48 درصد از واریانس متغیرها را تبیین کنند. عامل رویه ای با ضریب 598/0 کمترین تأثیر و عامل عدالت سیستمی با ضریب 804/0 بیشترین تاثیر را در عدالت سازمانی دارد، همچنین در نهایت پاسخگویی دارای ضریب تاثیر 724/0 بوده و دارای ارتباط معنادار با عدالت سازمانی بود. همچنین مجموعه شاخص‌های برازش نشان از برازش مناسب مدل به داده‌ها را داشت. اتخاذ سیاست هایی مانند اصلاح روش ها و مکانیسم های پرداخت، تجدید نظر در فرایندهای تصمیم گیری و بهبود ارتباطات می تواند در جهت افزایش ادراک وجود عدالت سازمانی در کارکنان موثر باشد.

نظر شما