موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی - آشتیان

مقایسه تاثیر آموزش برنامه درسی علوم تجربی با دو رویکرد ترکیبی و سنتی بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر آشتیان

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: الهه امیدی
استاد راهنما: محمدرضا سرمدی

استاد مشاور: مهدیه رضایی
دانشگاه پیام نور استان مرکزی، مرکز پیام نور خمین
چکیده

پژوهش حاضر به منظور مقایسه تاثیر آموزش برنامه درسی علوم تجربی با دو رویکرد ترکیبی و سنتی بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر آشتیان در سال تحصیلی 99-98 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی شهر آشتیان بودند.حجم نمونه را 50 نفر تشکیل دادند که به دوگروه 25 نفری تقسیم شدند. برای انتخاب حجم نمونه به صورت نمونه در دسترس، مدرسه فرقانی انتخاب، و به طور تصادفی دو کلاس(گروه آزمایش و کنترل) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها برای متغیر خلاقیت ، پرسشنامه استاندارد تورنس و همچنین برای سنجش متغیر انگیزش تحصیلی از پرسشنامه استاندارد هارتر(1981) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل ازروشهای توصیفی میانگین و انحراف ‌معیار متغیر در دو گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. در نهایت نتایج فرضیات اینطور بدست آمد که درفرضیه اصلی استفاده از آموزش ترکیبی باعث افزایش رویکرد یادگیری بهتر، در مقایسه با کلاس با روش تدریس سنتی می باشد. درفرضیه فرعی اول استفاده از آموزش ترکیبی باعث بهبود خلاقیت دانش آموزان در مقایسه با کلاسها با روش تدریس سنتی می شود. فرضیه دوم: استفاده از آموزش سنتی باعث افزایش خلاقیت به نسبت کلاس با روش تدریس ترکیبی نمی شود. فرضیه سوم: استفاده از آموزش ترکیبی باعث افزایش انگیزه دانش آموزان در مقایسه با کلاسها با روش تدریس سنتی می شود و فرضیه فرعی چهارم استفاده از آموزش سنتی باعث افزایش انگیزه دانش آموزان در مقایسه با کلاسها با روش تدریس ترکیبی نمی شود.

نظر شما