موضوع : شهرشناسی | آشتیان شناسی

مقایسه مهارتهای اجتماعی، بلوغ زودرس و عملکرد تحصیلی در دو گروه دانش‌آموزان معتاد و غیرمعتاد به شبکه‌های اجتماعی شهرستان آشتیان در سال تحصیلی 96-95

پارسا کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: رضا نجاری 
استاد راهنما: فریبرز درتاج 
استاد مشاور: اسماعیل سعدی پور
دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارت های اجتماعی، بلوغ زودرس)جسمی( و عملکرد تحصیلی در دو گروه دانش آموزان معتاد و غیرمعتاد به شبکه های اجتماعی است. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان آشتیان است و با توجه به جامعه مورد نظر تمامی دانش آموزان به عنوان نمونه در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، و به پرسشنامه های مهارت های اجتماعی کرامتی، شبکه های اجتماعی سلیمانی و بلوغ زودرس محقق ساخته پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها، از شاخص آمار توصیفی(فراوانی، فراوانی نسبی، نمودارها و جدول ها) و آمار استنباطی ( آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون) استفاده شده است که طی آن مشخص گردید که بین مهارت های اجتماعی در دوگروه دانش‌آموزان معتاد و غیرمعتاد به شبکه‌های اجتماعی تفاوت وجود دارد، بین بلوغ زودرس)جسمی( در دوگروه دانش‌آموزان معتاد و غیرمعتاد به شبکه‌های اجتماعی تفاوت وجود دارد و بین عملکرد تحصیلی در دوگروه دانش‌آموزان معتاد و غیرمعتاد به شبکه‌های اجتماعی تفاوت وجود دارد. در مجموع با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که اعتیاد به شبکه های اجتماعی با مسائلی مانند عدم مسئولیت پذیری، انزوای اجتماعی، فقدان حمایت اجتماعی، بلوغ زودرس(جسمی)، وفقدان انگیزه برای پیشرفت تحصیلی و هدف در زندگی همراه است.

نظر شما