موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

آسید شمس‌الدین حیدری گوران

از نوازندگان و موسیقی دانان بزرگ و صاحب نظران آیین یارسان بوده که بطور مداوم جلساتی را با حضور استادان بزرگ زمان خود داشته است ایشان در این جلسات به کمک سایر استادان به تجزیه و تحلیل مقام های تنبور پرداخته است و به چگونگی اجرای درست مقامات پرداخته است این حرکت به جمع آوری، انتقال درست و جذب و تشویق نوازندگان جدید و جلوگیری از فراموشی مقام های تنبور نقش بسزایی داشته است.
هر کدام از نوازندگان حاضر درآن جلسات در اجرای مقامات به درجه مهارت بیشتری می رسیدند به ترتیب به ایشان نزدیک  می شدند و در نهایت بهترین نوازنده و کلام خوان در سمت راست و بغل دست خود می نشاندند که این افتخار بزرگی برای هر نوازنده در آن زمان بوده است.
در این جلسات، نوازندگان و صاحب نظران بزرگی چون کا دارا منهویی و کا بشر کاکی رضا و...حضور داشته اند . که آسید شمس الدین و کا دارا منهویی نقش داور داشته و اشکالات دیگران را اصلاح می کرده اند و از دیگر نوازندگان امتحان می گرفتند. آسید شمس الدین علاوه بر تنبور، تار، سه تار، و تنبک را به استادی مینواخته است از خانواده ایشان خواهر زاده هایش آسید عبدالله و آسید نظام و نوه برادرش دکترآسید سام الدین حیدری و از نواده هایش آسید نصیر و آسید حیدر حیدری اکنون تنبور می نوازند.

منبع: زمینه شناخت تنبور 
نوشته: حیدر کاکى

نظر شما