نگاهى کوتاه به فرهنگ موضوعى تفاسیر
فهرست عناوین
سیر پژوهش فرهنگ موضوعى تفاسیر | 4 |
نظام اطلاعات و موضوعات | 5 |
ویژگىهاى اطلاعات | 6 |
محدوده اطلاعات موضوعات | 7 |
زمینهسازىهاى پژوهشى | 9 |
منبع: فصلنامه پژوهشهای قرآنی | 10 |
تفسیر و تعلیم کتاب حکیم، بنابر مفاد آیههاى قرآن، از شئون رسالت و در مرتبه مسئولیتهاى اصولى پیامبرصلى الله علیه وآله قرار دارد «کَمَآ أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُواْ عَلَیْکُمْ ءَایَتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ اَلْکِتَبَ وَ اَلْحِکْمَةَ» بقره/151
«وَأَنزَلْنآ إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِم» نحل/45
تفسیر قرآن توسّط پیامبرصلى الله علیه وآله شامل بیان معانى آیات و کشف و تبیین آنها بوده است. 1 طباطبایى، محمد حسین، المیزان، 4/1.
در دوران صحابه، طبقه اول از مفسران همانند: ابن عباس، ابن مسعود، ابى بن کعب، وزید بن ثابت و... تفسیر قرآن، با رویکرد به بیان معانى آیات و توجه به ویژگىهاى ادبى آن شکل گرفت، استدلال به آیات قرآن براى فهم آیات دیگر و بهرهگیرى از روایات تفسیرى پیامبرصلى الله علیه وآله در دوران صحابه اندک است. 2 همان و ذهبى، محمد حسین، التفسیر و المفسرون، 97/1.
تفسیر کتاب کریم را در دوران مفسران از صحابه با مشخّصههاى ذیل مىتوان بازشناخت:
1- تفسیر یا بیانى کوتاه و اجمالى.
2- بسنده کردن به معانى لغوى - کلمات و عنوانها - در آیات قرآن.
3- محدود بودن استنباطات فقهى از آیات الاحکام.
4- پیدایش دوران نخستین بیان حدیث در جریان تفسیر. 3 ذهبى، محمد حسین، التفسیر و المفسرون، 98/1.
در دوران تابعان مؤلّفههاى دیگرى تفسیر وارد مىگردد:
الف - بخش زیادى از اسرائیلیّات در کار.
ب - شکلگیرى مدرسههاى تفسیرى و روایتگرى هر یک از تابعان از امام خود.
ج - گرایشهاى مذهبى در تفسیر.
د - گسترش و افزایش اختلاف در دیدگاههاى تفسیرى تابعان.
مراحل نخستین تاریخ تفسیر با همه تفاوتها، نکته اشتراکى دارد و آن عدم تدوین تفسیر کامل در این دورههاست.
تفسیر کتاب حکیم، بعد از دوران تابعان به مرحله جدیدى وارد گردید، عوامل بسیارى در این دوران جدید از تاریخ تفسیر اثرگذار بودهاند که به برخى از آنها اشاره مىشود:
1- گسترش جغرافیایى سرزمینهاى مسلماننشین در پى جنگهاى حاکمان بعد از پیامبرصلى الله علیه وآله.
2- ارتباط و تعامل فکرى مسلمانان با پیروان مذاهب و فرقههاى مختلف.
3- ورود مباحث و مسائل عقلى، فلسفه یونان، در دورههاى پایانى حکومت بنىامیّه و گسترش گفتوگوها و مناظرات علمى در موضوعات و بحثهاى عقلى و... 4 طباطبایى، محمد حسین، المیزان، 5/1.
مجموعه این عوامل فضاى جدید، متنوّع و گستردهاى را در حوزه فکر و اندیشه مسلمانان پدید آورد و اندیشمندان و عالمان را به جستوجو و پاسخگویى عالمانه و مدبّرانه به نیازهاى علمى، دینى مسلمانان در شرایط جدید فرامىخواند.
مرجعیّت کتاب حکیم، علیم، خبیر، در آن هنگامه علمى، فکرى، راه و روش ستودنى است که اندیشمندان دینباور را به خود بازخوانده است. زیرا در آن شرایط علمى - تاریخى، تنها مجموعه معتبر و مدوّن و مورد اتّفاق تمامى مسلمانان با مشربها و مذاهب و فرقههاى مختلف - که از یک سو پاسخگوى نیازهاى مؤمنان به خود و از دیگر سو در بردارنده معارف آگاهىها و علوم قابل مناظره و عرضه به پرسشگران بیرونى و مخالفان باشد - قرآن مجید است.
متن مقدّسى که، کتاب حکیم، خبیر، علیم و مبین 5 یونس / 1، هود / 1، انعام / 59، واقعه / 77. است. کتابى که هدایتگرى و راهبرىاش شکناپذیر 6 بقره / 3. و در بردارنده تبیان هر چیز، 7 نحل / 89. دلیل روشن خداى 8 انعام / 157. و نیکوترین سخنان. 9 زمر / 22.
1
بدون تردید، گزینش و انتخاب این مرجعیّت علمى با منزلت و مکانت خاص وحیانیّت که برآیند درایت و فرزانگى گزینشگران آن بوده است، از سویى موجب استوارى استدلالها و گرایشهاى علمى مراجعه کنندگان گردیده و از سوى دیگر در ابطال و رد دیدگاههاى مخالفان علمى به کار مىآمد.
بررسى، ابعاد و پیامدهاى این رویکرد عالمان دین به عرصه تفسیر، مجال مستقل و فرصت دیگرى مىطلبد. آنچه در این نوشتار بدان اشارت مىرود، دستاورد پر حجم و عظیم علمى، فکرى است که از این رهگذر به جاى مانده است.
گنجینه عظیم متون و منابع تفسیرى بخش گستردهاى از تاریخ علمى مدوّن مسلمانان است که در پرتو کلام و کتاب خدا شکل گرفته است.
بیش از هزار سال نوشتار تفسیر، تمامى محورها و موضوعات حوزههاى علمى دینى مسلمانان را که در این قرنها با آن درگیر بودهاند مورد توجّه و تحقیق قرار داده است. در این جریان فراگیر علمى به دشوارى مىتوان مکتب فکرى و یا گرایش خاصّى را یافت که با رویکرد خاص خود به عرصه تفسیر پا ننهاده و یا اثرى مکتوب از خود به یادگار نگذارده باشد.
منابع و متون تفسیرى، برآمد سطح و مراتب تعالى و رشد و بالندگى اندیشه بشرى در جهت فهم کلام وحیانى است، این دوره از حیات علمى مسلمانان نه تنها در تاریخ علم دینى از برجستگىهاى ممتازى برخوردار است، که در تاریخ علم داراى منزلت و مکانت برجستهاى است.
جایگاه تاریخى دانش تفسیر، با رویکرد معرفت شناسانه درون دینى بیش از هر مشخّصه دیگر، درستى راه و روش نخبگان و فرهیختگان را در مرجعیّت قرآن، در تاریخ اندیشه و فکر دینى مىنمایاند.
هرگاه و در هر جاى، به هنگام تحوّلات فکرى، اجتماعى در حوزههاى مختلف اندیشه و معرفت دینى، رویکرد به قرآن و تفسیر درست آن مورد بىمهرى قرار گرفته و یا کمرنگ شود، نقطه خطا آغاز گردیده و تا بازگشت به قرآن تداوم مىیابد.
البته اصل در شناخت دین و مقولات آن متن متقن، صحیح و معتبر، کتاب وحى است. و آنچه نام تفسیر در سطوح و مراتب متفاوت بر خود دارد، برآمده از اندیشههاى بشرى، و فاصله کلام خالق با سخن مخلوق است.
مجموعه تفاسیر حلقه وصل مناسب و متناسب راهیابى به فهم درست قرآن مىباشد؛ زیرا، نوشتارهاى تفاسیرى حاصل تلاش عالمانه و ژرفنگرىهاى محققانه دانشمندان دینباورى است، که هر یک به اندازه ظرفیّت خویش از آبشخور علوم بهره گرفتهاند و دورههایى بس دراز مدّت در ساخت ایمان خود با تعبّد فکرى و ذهنى برخاسته از نورانیّت ایمان، با تمام استعداد و ظرفیّت علمى در جهت فهم کلام خداوند به تفسیر کتاب حکیم روى آورده و تلاشها و تحقیقات علمى خود را در شکل تفسیر ارائه نمودهاند.
چشمپوشى و یا غفلت، از این همه کار عالمانه و ثمرات آن نادیده انگاشتن آثار علمى ایمان عالمان و روشنگرىهاى هدایتهاى علمى قرآن نسبت به اندیشمندان و نخبگان دین باورى است که در آستانه فهم قرآن تلاش کردهاند.
بهرهگیرى از منابع تفسیر در پژوهشهاى دینى از لوازم بایستهاى است که در مرحله نخست، روند پژوهش را در مسیر منطقى قرار داده و در مرحله بعد به دریافتهاى مستند و برگرفته از منابع و متون اولیه دین نزدیک مىکند.
2
آنچه بایستگى تحقیق و جستوجو در تفاسیر را افزایش مىبخشد، روش بیانى قرآن در طرح و بررسى موضوعات است.
در قرآن مجید، در آیههاى متعدّد و با بیانهاى متنوّع به معارف مرتبط با موضوع واحد اشاره شده است، گاهى تناسب زمینهها و بسترهاى بیانى طرح و اشاره به موضوع را در آیه موجب شده است، و گاهى شرایط و موقعیتهاى مخاطبان سبب نزول آیه و اشاره به آن موضوعى با بیان خاص گردیده است.
دستیابى، شناخت و ارائه دیدگاه جامع قرآن در هر موضوع با توجه به روش یاد شده و تعدّد آیات، بهرهگیرى رازآلود، استفاده گسترده و فراگیر از عنوانهاى مترادف و هم معنى، نیازمند گردآورى تمامى آیات و توضیحات پیرامونى است. با تکمیل محورهاى اطلاعاتى در آیات نسبت به موضوعى مشخّص مىتوان نظرى جامع در موضوع خاص ارائه نمود که تنها با استفاده از متون و منابع تفسیرى ممکن و مقدور است.
تنوّع بیانى و کاربرد الفاظ و عنوانهاى عام و کلى در آیههاى قرآن، همراه با نگاه چند سویه به موضوعات، میزان کارایى فرهنگها و معجمهاى لفظى را براى تحقیق در موضوعات قرآن کاهش داده است.
پژوهش کامل در موضوعاتى همانند، خداشناسى، در قرآن نیازمند جستوجوى موضوعى در دهها موضوع و عنوان کامل دیگر است.
موضوعاتى همانند: آفرینش، اسماء حسنى، اسم اعظم، اسماء و صفات، با توجه به وجود معارف خاص در هر یک و صفت به صورت مشخص و به صورت ترکیب و متناسب و با ضمیمه به موضوع آیه شریفه، یعنى برهان امکان، برهان تمانع، برهان علیت، برهان نظم و...
گستردگى اطّلاعات اثرگذار در تکمیل و تکامل پژوهش محدود به عنوانهاى خاص نیست، بلکه در عنوانهایى، همانند آفرینش، آموزش، انسان، اراده، اجتهاد و... این گستردگى وجود دارد. 01 محققان با مراجعه به فهرست سرعنوانهاى موضوعى نظام یافته جلد سوّم فرهنگ موضوعى تفاسیر، ص 2035 به ابعاد و گستردگى پیوندهاى موضوعى آشنایى بیشتر و عینى پیدا خواهند نمود.
ارتباط معنایى عنوانهاى مختلف با یکدیگر در رابطه متقابل تکمیل و تکامل معنى و اطلاعات در موضوعاتى که از یک یا چند جهت به یکدیگر مرتبط هستند جستوجو و مراجعه به منابع علمى را - که به این ارتباطات علمى و رابطه معنایى دست یافتهاند - ضرورى مىنماید.
تفاسیر قرآن مجید، عموماً به مناسبت مفاد آیات قرآن به روابط علمى موضوعات اشاره نمودهاند.
تفاسیر قرآن چنانچه بایسته است مورد مراجعه گسترده و فراگیر قرار نمىگیرد. عوامل متفاوتى در این روند اثرگذار بودهاند.
دشوارى دستیابى به اطلاعات موضوعات در بیش از ششصد جلد کتاب و متن تفسیرى با بیش از یکصد و هشتاد هزار صفحه 11 آمار دورههاى کتابهاى تفسیرى با شمارگان صفحات در فاز اول و دوم و سوم فرهنگ موضوعى تفاسیر. از عوامل بنیادین کاهش روند مراجعه و دریافت اطلاعات از تفاسیر است.
نبود اطلاعات نظام واره، فهرستگان جامع موضوعى و... از محتوا و اطلاعات منابع و متون علمى و مرجع، پژوهشهاى دینى را در مراحل مختلف با آسیبهاى جدى در شکل و محتوا همراه نموده است.
برنامهریزى چند سویه و علمى، در جهت طبقهبندى اطلاعات و نظامبخشى آنها و ارائه سامان یافته محتوى منابع و متون مرجع از اولویّتهاى نخست عرصه پژوهشهاى دینى است.
3
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، از کانونهاى پژوهشى است که در مراحل نخست، تلاشهاى پژوهشى خود را با نگاه و برنامهریزى علمى و کارشناسانه همراه نموده است.
اگر چه فرهنگها و معجمهاى موضوعى - بعد از گذر از دوره نگارش معجمهاى لفظى - در حوزه متون دینى مورد جریان پژوهش قرار گرفته است. امّا کاربرى روشهاى علمى، رعایت ضوابط و اصول علمى اطلاعرسانى، پیش نیاز انجام صحیح و افزایش آثار و ثمرات کاربردى این پژوهشها است.
برنامه ریزى براى پژوهش، با تعیین اهداف بلند مدّت و با توجه به زیر ساختها و پیش نیازها انجام گرفت، با نگاه علمى به برنامهها، پروژههاى کاربردى و مستقلى تعریف و اجرا گردیده است.
تنظیم و تدوین تفسیر موضوعى جامع قرآن مجید از اهداف بلند آرمانى است که نیازمند آمادهسازى اطّلاعات متفاوتى است که پروژههاى پژوهشى چندى در آن جهت طراحى و انجام یافت:
1- دستیابى به همه معارف در موضوعات قرآنى نیازمند استخراج تمامى ابعاد موضوعات طرح شده در جاىجاى قرآن و با عبارات و عنوانهاى متفاوت است. طرّاحى و انجام تفسیر راهنما با این هدف انجام یافت.
کار به یادماندنى تفسیر راهنما در 20 جلد که با نوآورى و دوراندیشى قرآن پژوه فرزانه آیة اللَّه هاشمى رفسنجانى طرّاحى و به همّت مفسّران و محقّقان ارجمند آن پایان یافت، گام بلند و نخستین در جهت آمادهسازى موضوعات براى تدوین فرهنگ موضوعى قرآن به شمار مىرود.
2- ارائه الگوى ساختار معارف قرآن به سامان بانک اطلاعات حوزه قرآن یارى درخورتوجهى مىرساند و دستیار مناسبى در جهت ارائه پژوهشهاى ساختارى موضوعات و معارف قرآن.
3- طبقات آیات قرآن، فراتر از طبقهبندى عام و کلى آن، برابر با نظام قابل ارائه و مستند به آیات قرآن، با نگاه به تمامى آیات در موضوع واحد و از تمامى جهات، تفسیر موضوعى را با جامعیت و غنا همراه مىسازد، برآورد این مهم در کلید راهیابى به موضوعات و معارف قرآن - فرهنگ قرآن - تعریف شده است.
4- کتابهاى تفسیرى پرشمارى که در طول بیش از هزار سال نگارش یافته است، در بردارنده معارف و اطلاعات و نکتهها و لطائف و اشارات راهگشایى است که در جهت فهم درست و صحیح کلمات و آیات قرآن کارایى بسیار دارد.
اشراف و دستیابى به این اطلاعات، پژوهشى را مىطلبید که اکنون با نام فرهنگ موضوعى تفاسیر، شناخته مىشود.
فرهنگ موضوعى تفاسیر در نگاه به تفسیر موضوعى جامع قرآن کریم جایگاه کلیدى نسبت به معارف قرآن دارد که در تمامى پژوهشها در حوزه معرفت دینى نقش شکل بخشى به نظام و ابعاد پژوهش را به خود اختصاص داده است.
در فرهنگ موضوعى، پژوهشى علمى و مستند در جهت راهیابى و تعریف موضوعات و رابطه علمى متقابل و ارتباط معنایى عنوانها و اصطلاحات کلامى، فقهى، حقوقى، اجتماعى انجام یافته و به صورت نظام واره ارائه گردیده است.
4
سیر پژوهش فرهنگ موضوعى تفاسیر
1- تدوین آییننامه
با هدف ارائه روش به محقّقان طرح، و در جهت پژوهش هماهنگ، آییننامه روشها و اصول موضوعنگارى از تفاسیر، براساس اهداف پروژه تدوین و مورد استفاده قرار گرفت.
2- پژوهش گروهى
حسّاسیت مرحله پژوهش و موضوعنگارى، کارى جمعى را اقتضا مىکرد، گروههاى پژوهش در راستاى افزایش اعتبار علمى و اتقان موضوعات تشکیل شد و موضوعنگارى از سوى گروههاى یاد شده انجام مىگرفت.
3- هماهنگى در پژوهش
برآمد پژوهش، نیازمند هماهنگىهاى علمى است. با هدف این هماهنگىها، گروههاى هماهنگ کننده شکل گرفت، هماهنگى در برابرى موضوعات با ضوابط و اصول تبیین شده در آییننامه و متن مورد پژوهش، در این گروهها انجام یافت.
4- سازماندهى اطلاعات
تنوّع گسترده و فراگیر موضوعات ثبت شده از بیش از 300 جلد تفسیر، توسط دهها محقّق با تفاوت ذهنیّتها از یک سو، فاصله زمانى آغاز تا پایان پژوهش از سوى دیگر، نظامبخشى و سازماندهى اطلاعات را مىطلبد.
تعیین جایگاه علمى، منطقى موضوعات فرعى و چند سویه، شناخت و ارائه پیوندهاى معنایى موضوعات، ارائه عنوانهاى وابسته و پیوسته به جستوجوگران و تنظیم ارجاعات و... در مرحله سامانبخشى اطلاعات علمى تفاسیر صورت گرفت.
در پروژه فرهنگ موضوعى تفاسیر، تمامى اطلاعات با مستندسازى ارائه شده است. موضوعات و معارف موجود در این پژوهش با استناد به پشتوانههاى علمى - تشریحى که در منابع و متون معتبر تفسیرى قرار دارد شکل یافته است.
مستندسازى اطلاعات با این ابعاد نه تنها منزلت و اعتبار پژوهش مستند را افزایش مىدهد بلکه پژوهش جستوجوگران و کاربران را ارتقاى علمى مىدهد.
5
نظام اطلاعات و موضوعات
1- موضوعات اصلى، فرعى نظام الفبایى یافتهاند.
2- رایجترین و متداولترین عنوانها ثبت شده و از عنوان غیر متعارف غیر متداول به متداول ارجاع شده است.
3- اطلاعات سرعنوانهاى موضوعى خاص - که با عنوان عام شناخته شده و مورد مراجعه قرار مىگیرند - در سرعنوان عام آمده است. مثلاً اطّلاعات سرعنوانهاى «احرام»، «سعى»، «طواف» در سرعنوان عام «حج» آمده است.
البته، هرگاه سرعنوانهاى خاص، مستقل شناخته شده و مورد مراجعه قرار گیرند در جایگاه الفبایى خود قرار دارند؛ همانند، «تسبیح»، «تهلیل»، «ذکر» و...
4- در سرعنوانهاى موضوعى، «خدا»، «اسلام»ل، «قرآن»، «انسان» با توجه به گستره اطلاعات آنها، اطّلاعات عنوانهاى وابسته - با سرعنوان خاص خود - در جایگاه الفبایى ثبت شده است.
5- اطّلاعات اعلام اشخاص، زمانها، مکانها، قبیلهها که در قرآن کریم به آنها تصریح و یا اشاره شده است و مفسّران نسبت به آنها اطلاعات تحلیلى - توصیفى داشتهاند در جایگاه الفبایى خود آمده است.
اعلام غیر قرآنى که در تفاسیر به تناسب موضوعى مورد توجه قرار گرفتهاند در عنوان موضوعى ثبت شده است که با استفاده از فهرست اعلام مىتوان بدان دست یافت.
6
ویژگىهاى اطلاعات
1- موضوعاتى که مفسّران گرانقدر به تناسب مفاد آیات و فراتر از منطوق آیه مورد بررسى قرار دادهاند در فرهنگ موضوعى ثبت شده است.
2- برابر اصول علمى اطلاعرسانى، موضوعات بدون داورى و حکم خاص ثبت شده است و این دورى از حکم نسبت به ارزش و صحّت و اعتبار آن موضوع در گرایش و یا مذاهب خاص مىباشد. البته در موضوعات کلامى و یا موضوعات حقوقى - فقهى، هرگاه در متن تبیین حکم و یا استدلال بر آن و یا فلسفه و بطلان کلى باشد موضوع با تمام مشخّصههاى آن ثبت گردیده است؛ مانند:
دلایل اختیار انسان، دلایل اختیار خدا در فاعلیت
دلایل جبر در کفر، دلایل بطلان جبر...
3- ثبت موضوعات بدون هرگونه برداشت و تطبیق انجام گرفته است، و هر موضوع بنابر دلالت مطابقى در متن کتاب ثبت شده است.
4- حجم بالاى موضوعات کلامى خاص، همانند اراده خدا، اراده انسان... و تفاوت آمارى آنها با موضوعات انسانشناسى و دینشناسى جدید، متوجّه رویکرد عصرى مفسران ارجمند به مسائل علمى است.
توجه جدّى عالمان دین پژوه به نیازهاى علمى دینداران دوران خویش و پاسخگویى عالمانه به پرسشهاى عصرى گامهاى شایسته محققان است که تبلور آن را در منابع تفسیرى شاهد هستیم.
نزدیک به سه هزار سرعنوان موضوعى، همراه با موضوعات فرعى اول و موضوعات فرعى دوم، مستند به تحقیقات مفسران در این مجموعه نظام یافته است.
موضوعات و معارف در محتوا و در عنوانها با نظر به تعریف علمى - در برخى موارد با یادداشتهاى دامنه سرعنوانهاى موضوعى در متن کتاب آمده است.
قلمرو موضوعات شامل همه حوزههاى علوم انسانى که در تفاسیر قرآن به آنها توجه شده است و در حوزههاى کلامى، فقهى، حقوقى، اخلاق، مسائل اجتماعى و... همراه با فروع مسائل و فرعىهاى اول و دوم ثبت شده است:
موضوعات کلیدى و روزآمدى همانند، آزادى، اراده، انتخابات، اکثریت، برگزیدگى، بیعت، حقوق، حکومت، مشاوره و... در حوزه مسائل اجتماعى.
موضوعات اسلام، ادیان، اهل کتاب، دین، شریعت، کفر، مجوس، مسلمانان، مسیحیت، یهود و... در حوزه مسائل کلامى.
در حوزه فقه و حقوق: احکام، اجتهاد، اوامر، تشریع، تکلیف، حق، حقوق، فروع دین، نواهى و...
در حوزه مسائل عقل: ادراک، الهام، برهان، تخیلات، تفکر، ذهن، شناخت، ظن، عقل، علم و... با ارجاع به موضوعات وابسته تنظیم شده است.
تنظیم ساختار علمى موضوعات با نظم الفبایى هماهنگ و با بهرهگیرى از روش ارجاعات انجام یافته است و این پژوهش مرجع و اصولى در جهت ظرفیّتسازى، بالا بردن توانمندىهاى پژوهش و در جهت ارائه ملاک و میزان، اتقان و اعتبار پژوهشهاى دینى علمى است.
ساختار معارف قرآن موجود در این مجموعه، اکنون این ظرفیّت را در حد بالایى دارد، که ملاک سنجش اعتبار و اتقان علمى پژوهشهاى کلان دینى از جهت ساختار و ابعاد تحقیق در موضوعات محور پژوهش باشد.
نظام موضوعى فرهنگ با توجّه به رابطه تکمیل و تکامل اطلاعات یا موضوعات وابسته و پیوسته ثبت شده در سرعنوانها شکل یافته است. به دیگر سخن، پژوهشهاى موضوعى در حوزه معرفت دینى با رویکرد به این نظام مستند و علمى است که مىتواند محورهاى تحقیقات خود را کامل دیده و یا با کاهش روبرو ببیند.
ارائه ساختار معارف قرآن در فرهنگ براى کانونهاى پژوهشى، برنامهریزىهاى علمى، کارشناسى نیز حرکتى علمى و راهبردى است که از یک سو روشنگر زیر ساختها و پیش نیازهاى تحقیقاتى است و از سوى دیگر نشانگر مرزهاى مشترک و حد فاصل حوزه اطلاعات اختصاصى.
7
محدوده اطلاعات موضوعات
بدون تردید، ساختار معارف قرآن ارائه شده در فرهنگ در رسیدن به اتقان بیشتر در ویرایشهاى بعدى استعداد و ظرفیت تکامل را داراست اما آنچه در این مرحله تنظیم و تدوین شده است، با قرار گرفتن در میزان سنجش تحقیقات موضوعى، دینى برنامهریزىهاى تحقیقاتى نظام جدیدى را ارائه نموده است.
از مشخّصههاى برجسته در این مجموعه ثبت دیدگاههاى مذاهب و فرق کلامى، فقهى و... صاحبنظران و کارشناسان حوزههاى تفسیر، کلام، فقه، علوم قرآن و... است.
در فاز اوّل فرهنگ موضوعى تفاسیر، بیش از هفتاد مذهب، فرقه و گرایش علمى با موضوعات منسوب و منقول از آنان ثبت شده است.
موضوعات دیدگاهى، بیش از هزاران موضوع است که با توجه به قابلیّت برنامههاى رایانه، این اطلاعات در لوح فشرده صراط، قابل جستوجو است.
روایات تفسیرى در فاز اوّل فرهنگ به صورت موضوعى ثبت شده است.
در فاز دوّم به علامتگذارى خاص و جداسازى روایات تفسیرى و روایات و موارد شأن نزول به جستوجوگران امکان استفاده مستقل از روایات را بخشیده است.
سه هزار سرعنوان موضوعى، 16000 هزار نمایههاى ترکیبى، همراه با 34000 موضوع فرعى اطلاعات فرهنگ موضوعى تفاسیر را تشکیل مىدهد.
این موضوعات محتوا معارف بیست تفسیر کامل قرآن مجید، شامل بیش از سیصد جلد تفسیر را در بردارد. که از قرن چهارم هجرى تا دوره معاصر تدوین یافته است.
با توجه به اصول علمى اطلاعرسانى و ارائه مجموعه موضوعات در حجم قابل قبول، اطلاعات در سه بخش انجام شده است.
1- ارجاع در موضوعات هم معنى و مترادفات.
آگاهى ر علم
سعادت ر خوشبختى
2- سرعنوانهاى فرعى غیر مستقل به سرعنوانهاى اصلى خود ارجاع شده است.
احرام ر حج
استطاعت ر حج
چنانچه عنوان با دو عنوان هم معنى و مترادف باشند به هر دو عنوان ارجاع شده است.
استطاعت ر حج
استطاعت ر قدرت
3- موضوعات فرعى - ترکیبى که از وجود نوعى رابطه اطلاعاتى میان دو عنوان حکایت مىکنند، در صورتى که اطلاعات محدود داشته باشند در یک جا آمده و از سرعنوان دیگر ارجاع شده است.
اسراف در انفاق ر انفاق
انفاق در نمازر- انفاق على بن ابى طالبعلیه السلام
سرعنوانهاى موضوعى که قلمرو اطلاعات آنها در نظر محقّقان از قبض و بسطهاى متفاوتى برخوردارند، با یادداشت دامنه محدوده اطلاعات تبیین شده است.
موضوعاتى که مراجعه به اطلاعات آنها معارف موضوعى مورد پژوهش را تکمیل نموده و یا تکامل مىبخشد در پایان اطلاعات با ارجاع ثبت شده است.
در جهت سرعت و سهولت دستیابى محققان و جستوجوگران در پایان این فرهنگ موضوعى فهرستهایى هفتگانه تنظیم شده است.
1- فهرست الفبایى موضوعات.
2- فهرست سرعنوانهاى موضوعى نظام یافته.
3- فهرست اعلام، اشخاص.
4- فهرست ادیان، مذاهب، فرقهها.
5- فهرست جاها و مکانها.
6- فهرست روزها و زمانها.
7- فهرست قبیلهها و قومها
دستاورد پژوهش در فرهنگ موضوعى تفاسیر، تجربه موفّق کار جمعى، و تحقیقات مبارک گروهى است. که در پروژه در مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامى آغاز و انجام یافت. در این پژوهش کلیدى - راهبردى که به دو شکل، لوح فشرده، «صراط»، و مجموعه چاپ شده سه جلدى ارائه گردیده است، از آغاز تا پایان، محققان بسیارى از مشهد و قم حضور داشتند. برخى با همکارى کوتاه مدت و برخى تا پایان راه همراه بودند - توضیحات بیشتر در مقدمه کتاب ثبت شده است.
8
رهآورد این تحقیق گروهى، تجربه جدیدى در عصر اطلاعرسانى از حوزه معرفت دینى است. در این رهگذر، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، با تشکر از قرآنپژوهانى که تا کنون دیدگاههاى خویش را ارائه کردهاند، از همه متفکّران و کارشناسان در خواست دارد که دیدگاههاى خویش را ارسال فرمایند.
فاز دوّم فرهنگ موضوعى با توجه به تجربیّات مرحله نخست در حال آمادهسازى است. اطلاعات موضوعنگارى چهارده دوره کامل تفسیرى پایان یافته است. که به یارى خداوند با طبقهبندى و ساماندهى اطلاعات نشر خواهد یافت.
پروژه فرهنگ موضوعى تفاسیر، اگر چه به صورت مستقل و در جهت راهیابى به محورهاى تکامل اطلاعات در تنظیم و تدوین تفسیر جامع موضوعى قرآن کریم انجام یافت، اما هماکنون این پژوهش در جایگاه خاص خود زمینهها و بسترهاى جدید و پژوهشى را ایجاد کرده است.
در شرایط نوین ارتباطات و تحوّلات شتابزده علمى و فرهنگى، روشهاى علمى مقابله و برخورد با هنگامهها و تحوّلات فکرى، فرهنگى در قرنهاى پیشین، چنانچه تبیین گردد، راههاى گزینش از سهولت بیشترى برخوردار مىگردد.
توجه به بنیادهاى پژوهشى و پژوهشهاى بنیادین راهکار علمى پذیرش عالمانه پدیدههاى روزآمد عرصه فکر و اندیشه است.
9
زمینهسازىهاى پژوهشى
آنچه هم اکنون در فرهنگ موضوعى تفاسیر وجود دارد. با توجه به اصل مدلول مطابقى متن تفاسیر است. جنبه علمى - تفصیلى اینگونه موضوعات با گرایشهاى متنوّع زمینه پژوهشهاى بسیارى را آماده نموده است که به برخى از آنها اشاره مىشود:
الف: 1- شناسایى فضاى علمى - فرهنگى دوران تدوین تفسیر در سدههاى پیشین.
2- میزان تأثیرگذارى گرایشهاى علمى بیرونى در متن تفاسیر پیشینیان.
3- تشخیص و تعیین و ارائه گرایشهاى مثبت و پذیرفته شدن مفسران در تفسیر.
4- تشخیص و ارائه گرایشهاى طرد شده از سوى هر مفسّر در تفسیر خود.
5- امتیازات و توانایىهاى برجسته و مختص و علمى مفسران.
6- میزان اثر پذیرى تفاسیر دورههاى متأخر از تفاسیر پیشین و اثرگذارى گرایشهاى علمى تفسیر در آیندگان.
7- تشخیص و تعیین دوران افول اندیشهها و گرایشهاى کلامى، فقهى مذاهب و فرقههاى مختلف.
ب: نظام معارف موجود در فرهنگ موضوعى، برگرفته از متن تفاسیر، زمینههاى علمى و مستند را در جهت ترسیم نمودارهاى علمى آماده نموده است. این نمودارها با هدف شناخت تاریخى، بررسى و طرح موضوعات در منابع مکتوب دستاوردهاى پربارى به همراه دارد؛ از جمله:
- ترسیم نمودارهاى علمى از سیر و جریان تحقیقات قرآنى - کلیات.
- ترسیم نمودار پیدایش و رشد تحقیقات در موضوعات خاص کلامى در تاریخ و دورههاى تفسیرى.
- تعیین کمیّت پژوهشهاى فقهى در تفاسیر با توجّه به گرایشهاى مذهبى صاحب تفسیر.
- شناسایى و تعیین میزان طرح و بررسى موضوعات اجتماعى و... پیشینه آن در تفاسیر.
شناخت و تعیین میزان و کمیّت بررسى و طرح موضوعات فرقهها و مذهبهاى خاص.
فرهنگ موضوعى تفاسیر، تجربه نوینى در عرصه اطلاعرسانى و طبقهبندى اطلاعات از حوزه معرفت دینى است، این گام بلند اگر چه در آغاز راه خویش است و با توجه به کاستىهاى طبیعى دوران نخست خویش نیازمند یارى و یادآورى صاحبنظران و قرآن پژوهان، اما انجام آن این باور را توانمند نموده است که پژوهشهاى دینى یکسره از نبود اطلاعات سامان یافته و نظاممند رنج مىبرند.
دورى و گاه عدم مراجعه به منابع و متون معتبر علمى آسیبهاى بسیارى را بر پژوهش و عرضه آن وارد مىسازد و جریان فراگیر دین پژوهى با توجه به ضعف روشهاى اطلاعرسانى علمى و فاصله بسیار آن با مسیر مطلوب و کارآمد و به روز خود از نیازهاى عصرى گامهایى فاصله دارد.
نگاه کمّى و آمارى به پژوهشها، بسنده کردن به حجم آنها، غفلت و یا چشمپوشى از منزلت، اعتبار و اتقان و علمیّت در پژوهش، کاربرد و جایگاه پژوهشها را تحت تأثیر قرار داده و برآیند علمى جریان پژوهش را در حوزههاى خاص به مخاطره افکنده است.
10
منبع: فصلنامه پژوهشهای قرآنی
نظر شما