ظرفیت‌های بین‌المللی نظام سلامت مازندران: از ارتقاء داخلی تا همکاری‌های جهانی
موضوع : شهرشناسی | استان مازندران-ساری

ظرفیت‌های بین‌المللی نظام سلامت مازندران: از ارتقاء داخلی تا همکاری‌های جهانی

نظام بهداشت و درمان مازندران در چهار دهه اخیر شاهد تحولات و ارتقای چشمگیری بوده است. این استان، علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم منطقه، در زمینه بین‌المللی‌سازی خدمات نیز موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته، استان مازندران اکنون یکی از پیشتازان در اجرای طرح‌های ملی نظیر پزشک خانواده است. در گذشته، کمبود متخصصان بهداشتی و درمانی باعث شده بود که پزشکان خارجی از کشورهایی مانند هند و بنگلادش در استان خدمات‌رسانی کنند، اما اکنون، با بهبود زیرساخت‌ها و جذب نیروهای متخصص، مازندران توانسته است به مقصدی برای درمان بیماران خارجی تبدیل شود.

در حال حاضر، ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در مازندران فعال هستند. با توجه به تجهیزات و زیرساخت‌های موجود، ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای مختلف برای درمان در بیمارستان‌های استان پذیرش می‌شوند. بیمارستان‌های خاتم بهشهر، فاطمه زهرا ، امام خمینی ، رامسر و چالوس در زمینه‌های مختلف درمانی آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارند. همچنین، بیمارستان‌های خصوصی فکوری جویبار، شفای ساری و شمال آمل نیز در این زمینه فعال هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به‌طور فعال در جذب دانشجویان خارجی و تبادل اساتید با دانشگاه‌های بین‌المللی مشغول است. اخیراً، تیمی از تاجیکستان برای بازدید از امکانات و خدمات آموزشی و درمانی بیمارستان‌های امام خمینی ساری، رازی قائمشهر و فاطمه زهرا ساری به مازندران سفر کرده است. این بازدید شامل بخش‌های درمان نازایی، ارولوژی، آنکولوژی، قلب و گوارش بود.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، محسن رمضانی، اظهار کرد که این دانشگاه با کشورهای زیمباوه، بحرین، بنگلادش، لیبی، سیشل و تاجیکستان تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه بهداشت و درمان امضا کرده است. این تفاهم‌نامه‌ها شامل آموزش پرسنل درمانی و اعزام بیماران به مازندران برای دریافت خدمات درمانی می‌باشد.

با این اقدامات، مازندران به یک مرکز برجسته در ارائه خدمات درمانی بین‌المللی و آموزش‌های بهداشتی تبدیل شده است، و توانسته است تجربیات خود را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد.

نظر شما