شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله اِم در سوئد و پاکستان؛ چین غربالگری را آغاز کرد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله اِم در سوئد و پاکستان؛ چین غربالگری را آغاز کرد

در پی شناسایی یک مورد از نوع جدید بیماری آبله میمون به نام آبله اِم در سوئد و پاکستان، سازمان جهانی بهداشت و مقامات بهداشتی جهانی هشدار داده‌اند که احتمال دارد موارد بیشتری از این بیماری در آینده نزدیک شناسایی شود.

جزئیات وضعیت کنونی:

شناسایی در سوئد و پاکستان:

  • سوئد: سازمان بهداشت سوئد اعلام کرد که یک گردشگر از آفریقا به سویه خطرناک آبله اِم مبتلا شده است. این فرد به‌عنوان نخستین مورد شناخته شده از ابتلا به این نوع بیماری در خارج از قاره آفریقا است.
  • پاکستان: مقامات بهداشت پاکستان نیز از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله اِم در این کشور خبر دادند. این فرد مردی ۳۴ ساله است که از یکی از کشورهای خلیج فارس وارد پاکستان شده است.

وضعیت در کنگو: در کنگو، بیماری آبله اِم به‌شدت شیوع یافته و تاکنون ۵۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۵ هزار و ۶۶۴ نفر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. اکثر قربانیان کودک هستند.

اقدامات چین: چین از روز جمعه، ۲۶ مرداد، غربالگری مسافران و کالاهای وارداتی را آغاز کرده است تا احتمال آلودگی به آبله اِم را بررسی کند. این طرح برای شش ماه در جریان خواهد بود.

ویژگی‌های بیماری:

  • انتقال: سویه جدید بیماری آبله اِم می‌تواند از طریق تماس نزدیک (غیر از تماس جنسی) نیز منتقل شود و در مواردی ظاهراً بدون علامت است.
  • علائم: پس از ابتلا، فرد ممکن است دچار تب بالا، التهاب غدد لنفاوی، دردهای عضلانی و تاول‌های پوستی دردناک شود. در موارد حاد، ممکن است تاول‌ها از دهان و چشم تا اندام‌های جنسی گسترش یابند.

نظرات و پیش‌بینی‌ها:

  • سازمان جهانی بهداشت: تأکید کرده که احتمال شناسایی موارد بیشتری از سویه کلاد یک در اروپا وجود دارد، اما از ایجاد محدودیت‌های سفر و بستن مرزها برای مقابله با این بیماری پرهیز کرده است.
  • تحلیل‌گران: حسین کیوانی، ویروس‌شناس بالینی، سرعت انتشار این بیماری از طریق روابط جنسی را بسیار زیاد ارزیابی کرده است، اما با توجه به محدودیت‌های توریستی به آفریقا و شمار کم میمون‌ها، احتمال شیوع در ایران را کم دانسته است.

نتیجه‌گیری:

این وضعیت تأکید می‌کند که مقابله با شیوع آبله اِم نیازمند توجه و اقدامات جهانی است و کشورها باید به سرعت به وضعیت بهداشتی واکنش نشان دهند.

نظر شما