کمال‌الملک: بزرگترین نقاش ایران در قرن اخیر
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- کاشان

کمال‌الملک: بزرگترین نقاش ایران در قرن اخیر

درگذشت استاد محمد غفاری، مشهور به "کمال‌الملک"، یکی از برجسته‌ترین نقاشان تاریخ ایران، در 27 مرداد 1319 خورشیدی در نیشابور، جامعه هنری کشور را در سوگ فرو برد. کمال‌الملک، که نام او با هنر نقاشی در ایران پیوندی عمیق دارد، در سال 1226 خورشیدی در کاشان به دنیا آمد. خاندان غفاری از دیرباز به هنر و فرهنگ ایران خدمت‌های بسیاری کرده و کمال‌الملک بی‌شک درخشان‌ترین چهره این خانواده هنری است.

کمال‌الملک از سن 13 سالگی به تهران آمد و در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت. نبوغ هنری او از همان دوران جوانی آشکار شد و در سال 1259 خورشیدی، زمانی که ناصرالدین شاه قاجار از دارالفنون بازدید کرد، یک تابلو از آثار کمال‌الملک توجه شاه را به خود جلب کرد. همین دیدار باعث شد که کمال‌الملک به عنوان نقاش‌باشی مخصوص دربار به خدمت شاه قاجار درآید و از آن پس نام او در عرصه هنر ایران جاودانه شود.

برای تکمیل تحصیلات و آشنایی با هنر اروپایی، کمال‌الملک به اروپا سفر کرد و سه سال در کشورهای اروپایی به مطالعه و کار هنری پرداخت. این سفر تأثیر عمیقی بر کارهای او گذاشت و باعث شد تا تکنیک‌ها و سبک‌های جدیدی را به هنر نقاشی ایران معرفی کند. در بازگشت به ایران، با دعوت مظفرالدین شاه، که در جریان سفر دومش به اروپا از او خواسته بود به ایران بازگردد، به کشور بازگشت.

یکی از مهم‌ترین خدمات کمال‌الملک به هنر ایران، تأسیس "مدرسه صنایع مستظرفه" در سال 1290 خورشیدی بود. او با تأسیس این مدرسه، نسل جدیدی از نقاشان و هنرمندان ایرانی را تربیت کرد و تأثیر عمیقی بر روند هنر مدرن ایران گذاشت. آثار برجسته کمال‌الملک همچون "تالار آینه" که بزرگترین و پرکارترین اثر اوست، "فالگیر بغدادی"، "عرب خفته" و "کیمیاگران" همگی نمونه‌هایی از مهارت و نبوغ او در نقاشی هستند.

کمال‌الملک در 93 سالگی و پس از یک عمر خدمت به هنر ایران، در نیشابور درگذشت و در کنار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد. یاد و نام او به عنوان یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ ایران، همواره در تاریخ هنر این سرزمین جاودانه خواهد ماند.

نظر شما