شیر فله‌ای مورد تایید دامپزشکی کاشان نیست
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- کاشان

شیر فله‌ای مورد تایید دامپزشکی کاشان نیست

رئیس دامپزشکی کاشان، سیامک رضوان، به شدت نسبت به مصرف شیر فله‌ای هشدار داده و اعلام کرده است که این نوع شیر به هیچ عنوان مورد تایید دامپزشکی نیست و باید جایگزین آن شیر پاستوریزه شود.

هشدار درباره بیماری تب مالت

رضوان با اشاره به افزایش مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه، به خطر ابتلا به بیماری تب مالت (بروسلوز) اشاره کرد. این بیماری که به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته می‌شود، در فصول بهار و پاییز به دلیل زایش و شیردهی دام‌ها، بیشتر شایع می‌شود.

راه‌های انتقال و پیشگیری

وی توضیح داد که تب مالت از طریق ذبح دام خارج از کشتارگاه، تماس مستقیم با خون، اسپرم یا جنین حیوانات آلوده، و ترشحات زایمانی منتقل می‌شود. مهمترین راه انتقال این بیماری، مصرف محصولات خام لبنی غیر پاستوریزه است که ممکن است میکروب آن در شیر، بستنی، کره و پنیرهای غیرپاستوریزه وجود داشته باشد.

اقدامات کنترلی و توصیه‌ها

رئیس دامپزشکی کاشان بر لزوم استفاده از شیر پاستوریزه تأکید کرد و افزود که اقدامات کنترلی برای پیشگیری از تب مالت شامل واکسیناسیون دام‌ها، تست سرمی بروسلوز، کشتار دام‌های مبتلا در کشتارگاه، پایش شیر از طریق آزمایش، آموزش دامداران و اقدامات بهداشتی در دامداری‌های سنتی و صنعتی در حال انجام است.

رضوان همچنین اشاره کرد که همکاری دامداران با اکیپ مایه‌کوبی دولتی نیز از اقدامات مهم برای پیشگیری از شیوع این بیماری محسوب می‌شود.

نظر شما