گزارش میدانی: موانع کسب و کار به اسم رفاه کسبه
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

گزارش میدانی: موانع کسب و کار به اسم رفاه کسبه

در میدان اصلی شهر کرند، همواره تعدادی از کسبه به فروش میوه و سبزیجات تازه مشغول هستند. این فروشندگان، یا بساط خود را زیر آلاچیق پهن می‌کنند و یا از پشت وانت‌بار اقدام به فروش می‌کنند.

شهرداری کرند به تازگی در همین میدان اقدام به ساخت غرفه‌هایی شبیه به مغازه کرده است. طبق شنیده‌ها، شهرداری در ابتدا قصد داشته است تا این غرفه‌ها را به صورت رایگان در اختیار کسبه قرار دهد. اما به گفته‌ی فروشندگان، شهرداری در حال حاضر پیشنهادی مبنی بر دریافت پیش اجاره به مبلغ ۶۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه‌ی ۴۰۰ هزار تومان به آن‌ها ارائه داده است.
 

زیباسازی شهری و ساماندهی دستفروشان
در گزارشی جداگانه به بررسی این اقدام شهرداری از منظر زیباسازی شهری پرداخته خواهد شد.
 

محدودیت برای کسب‌وکارهای محلی
با اجرای این طرح، تنها تعداد محدودی از کسبه می‌توانند در این غرفه‌ها مشغول به کار شوند و بسیاری از فروشندگان امکان فعالیت در این مکان را نخواهند داشت. هدف اصلی شهرداری از این اقدام، ساماندهی دستفروشان سیار در این ناحیه است.
 

راه‌حل‌های جایگزین
این گزارش این سوال را مطرح می‌کند که آیا ساخت مغازه‌های کوچک و محدود، تنها راهکار صحیح برای ساماندهی دستفروشان است؟ برای شهری با آب و هوای مطبوع و باغ‌های میوه، نباید به دنبال راهکاری جایگزین بود که به مردم منطقه امکان دهد تا به راحتی محصولات خود را به فروش برسانند؟
 

نتیجه‌گیری
شهرداری به جای ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارهای کوچک، باید به دنبال راهکارهایی باشد که ضمن کمک به زیباسازی شهر، موجب رونق اقتصادی محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شود. با بهره‌گیری از راهکارهای جایگزین، می‌توان به تعادلی میان نیازهای شهر و نیازهای فروشندگان محلی دست یافت.

نظر شما