آغاز مرمت قدیمی‌ترین مسجد اهل سنت زاهدان
موضوع : شهرشناسی | استان سیستان و بلوچستان -زاهدان

آغاز مرمت قدیمی‌ترین مسجد اهل سنت زاهدان

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از آغاز مرمت و بازسازی قدیمی‌ترین مسجد اهل سنت در زاهدان خبر داد.

محمدهادی طهرانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در بازدید از مسجد تاریخی فیض الرحمن، یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهل سنت در مرکز سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: «آثار تاریخی نماینده‌های مهم تاریخ و فرهنگ یک جامعه هستند که حفظ و احیای این بناها از وظایف میراث فرهنگی و ضرورتی اصلی است که برای موفقیت در این امر، مشارکت مردمی و ورود خیرین را می‌طلبد.»

وی افزود: مسجد فیض الرحمن مربوط به اوایل دوره پهلوی است و همزمان با شکل‌گیری هسته اولیه شهر زاهدان توسط کدخدا فیض‌اله (گرگیج) و استاد حیدری ساخته شد. با وجود گذشت سال‌ها، این مسجد همچنان به همت متولیان خود، برای اقامه نماز و برگزاری برنامه‌های مذهبی و ختم قرآن کریم فعال باقی مانده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: «اداره کل میراث فرهنگی استان با پیگیری و جذب اعتبار، کار مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی را آغاز کرده است، اما برای تکمیل این پروژه نیاز به همکاری ساکنان منطقه و خیرین است تا این بنای تاریخی به صورت کامل مرمت شود.»

وی تأکید کرد: «همکاری مردم منطقه، متولیان و امام جماعت مسجد در زمان مرمت با تیم مرمت، طبیعتاً زمان عملیات مرمتی را کاهش می‌دهد.»

به گزارش ایرنا، در این بازدید معاون میراث‌فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت آثار تاریخی، دستیار مدیرکل در امر مردمی‌سازی، رئیس اداره زاهدان و تعدادی از کارشناسان و امام جماعت مسجد فیض الرحمن نیز حضور داشتند.

این مسجد با زیربنای حدود ۲۱۲ متر مربع، نقشه مستطیل و با خشت خام ساخته شده و در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۰۶۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما