اجرای بزرگترین طرح کشاورزی خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور
موضوع : شهرشناسی | استان خوزستان -اهواز

اجرای بزرگترین طرح کشاورزی خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان تاکید کرد و اعلام کرد که این طرح بزرگ در برنامه هفتم توسعه کشور گنجانده شده است.

یوسفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد که این طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به ایجاد اشتغال و افزایش راندمان تولید کشاورزی کمک کرده و تامین امنیت غذایی کشور را در خوزستان تقویت خواهد کرد. او افزود که امسال حدود ۲۰ درصد از گندم کشور توسط کشاورزان خوزستانی تولید شده و نقش این استان در تولید مواد غذایی کشور بسیار مهم است.

این نماینده مجلس به مشکلات طرح اشاره کرد و گفت که طرح، از سال ۷۵ وارد مراحل اجرایی شد اما در ردیف بودجه مجلس جایگاهی نداشت و بخش‌هایی از آن با دستور مقام معظم رهبری و برداشت از صندوق توسعه ملی اجرا شد.

یوسفی افزود که سال گذشته برای اولین بار، با پیشنهاد مجلس و ردیف مستقل بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته شد که ۲۰ درصد از سهام مالکانه توسعه نیشکر و هفت طرح جانبی به آن واگذار شد.

او همچنین به برگزاری نشست‌ها با مقامات دولتی اشاره کرد و گفت که در نشست مجمع نمایندگان با رئیس‌جمهور، پیشنهاد شده است که از ظرفیت واگذاری سهام توسعه نیشکر برای اجرای طرح استفاده شود. این طرح شامل تسطیح اراضی و طرح‌های جانبی است و با اجرای آن، راندمان تولید محصولات از ۱.۵ تا ۲ تن در هر هکتار به ۵ یا ۶ تن در هکتار خواهد رسید.

یوسفی بر ضرورت تامین منابع مالی برای این طرح تاکید کرد و گفت که باید از ظرفیت‌های قانونگذاری و کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه استفاده شود. او تصریح کرد که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اکنون در برنامه توسعه هفتم قرار دارد و دولت‌ها باید در بودجه سنواتی نیازهای آن را پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایرنا، فاز نخست این طرح در سال ۱۳۹۳ با ۲۹۵ هزار هکتار آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید. مرحله دوم این طرح که اشتغالزایی فراوانی به همراه خواهد داشت، همچنان یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان است.

نظر شما