اطلاعات مختصری درباره مسجد جامع شش ناو تفرش
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

اطلاعات مختصری درباره مسجد جامع شش ناو تفرش

مسجد جامع شش ناو تفرش یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خاص در شهر تفرش استان مرکزی است. این مسجد در محله‌ی تاریخی فم تفرش قرار دارد و نام شش‌ناو به دلیل وجود قناتی است که از زیر مسجد عبور می‌کند. آب این قنات از طریق شش ناو در بیرون مسجد تقسیم و به محله‌های اطراف جریان پیدا می‌کند. قدمت این قنات به قرن سوم هجری قمری برمی‌گردد.

معماری مسجد به شکل مستطیل و در دو طبقه ساخته شده است و دارای شاه‌نشین، مناره آجری، گنبد بزرگ، دو شبستان، ایوان، صحن، و حجره‌ها و تکیه‌ها است. این مسجد همچنین دارای درخت چنار کهنسالی در ورودی خود است که به جذابیت فضای آن افزوده است.
 

تاریخچه مسجد به دوره قاجار بازمی‌گردد. این مسجد در گذشته محلی برای تعزیه‌خوانی در ماه‌های محرم و صفر بوده و حجره‌ها برای نشستن افراد و سکوی میانی برای اجرای تعزیه بوده است. همچنین، مسجد جامع شش ناو در دوره قاجار علاوه بر اقامه نماز، به عنوان یکی از حوزه‌های تدریس علوم دینی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مناره مسجد که در شمال غربی آن واقع شده است، سه متر قطر و ۲۰ متر ارتفاع دارد و درون آن پلکانی مارپیچی قرار دارد. این مناره که متعلق به قرن پنجم هجری است، تنها با کتیبه‌ای آجری به خط کوفی تزیین شده است.

گنبد مسجد نیز یکی دیگر از شاهکارهای معماری عصر سلجوقی است. قاعده گنبد هشت ضلعی و عنق استوانه‌ای شکلی به ارتفاع ۵ متر و قطر ۱۶ متر دارد.
 

در مجموع، مسجد جامع شش ناو تفرش یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و معماری استان مرکزی به شمار می‌رود و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ باشد.

نظر شما