تابوت ۲۲۰۰ ساله مرد چوب‌تراش در موزه لرستان به نمایش درآمد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

تابوت ۲۲۰۰ ساله مرد چوب‌تراش در موزه لرستان به نمایش درآمد

تابوت مفرغی ۲۲۰۰ ساله متعلق به دوران سلوکیان که متعلق به مردی چوب‌تراش بوده، در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به نمایش درآمد.

به گزارش ایرنا، عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، با اعلام این خبر اظهار داشت که این تابوت در سال ۱۳۸۳ طی یک کاوش اضطراری در روستای چوب‌تراش بخش مرکزی خرم‌آباد کشف شده است.

تابوت مفرغی همراه با دو نقاب طلایی بر روی دهان و چشمانه و یک سکه متعلق به دوران سلوکیان پیدا شد. حسن‌پور اشاره کرد که این تابوت سالم، پس از مرمت به نمایش درآمده و کشف و مرمت آن یک اتفاق نادر در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

وی همچنین توضیح داد که بر اساس شواهد، تابوت متعلق به شاهزاده‌ای ۳۰ تا ۴۰ ساله با قد ۱۸۰ سانتی‌متر بوده که در اثر یک نبرد و آسیب به پا، دچار عفونت شده و فوت کرده است. شیوه تدفین او به دلیل وضعیت اجتماعی بالا، به‌طور شاهانه بوده است.

این تابوت که به مدت ۲۰ سال در آزمایشگاه قلعه فلک‌الافلاک مورد مرمت قرار گرفته بود، اکنون در سالن موزه قلعه فلک‌الافلاک به نمایش گذاشته شده است. حسن‌پور افزود که آماده‌سازی‌های لازم جهت حضور ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد در حال انجام است و به زودی این موزه به نمایش جهانی خواهد رسید.

نظر شما