کنوانسیون رامسر
موضوع : شهرشناسی | استان مازندران- رامسر

کنوانسیون رامسر

نام بلند: کنوانسیون رامسر برای تالاب‌ها
تاریخ امضا: ۲ فوریه ۱۹۷۱
مکان امضا: رامسر، ایران
تاریخ اجرا: ۲۱ دسامبر ۱۹۷۵
شرط اجرا: پذیرش از سوی کشورهای گروه هفت
امضاکنندگان: کشورهای عضو
گروه‌ها: ۱۶۹
ضامن: یونسکو، گلند، سوئیس
زبان‌ها: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی
وب‌سایت: www.ramsar.org

پیشینه:

کنوانسیون رامسر، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیات وحش وابسته به آن‌ها، به ویژه پرندگان آبزی، در تاریخ ۲ فوریه ۱۹۷۱ در رامسر، ایران، تصویب شد. این پیمان در ابتدا توسط نمایندگان ۱۸ کشور امضا شد و در حال حاضر، ۲۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ میلیون هکتار در ۱۷۱ کشور تحت پوشش آن قرار دارد.

تعریف تالاب:

تعریف تالاب در این کنوانسیون شامل «مرداب‌ها، باتلاق‌ها، لجن‌زارها، و آب‌های طبیعی یا مصنوعی اعم از دایمی یا موقت است که آب‌های شیرین، تلخ یا شور در آن‌ها به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود. از جمله این آب‌ها، آب‌های دریا که عمق آن‌ها در پایین‌ترین نقطه جزر از شش متر تجاوز ننماید» (ماده ۱ - بند ۱).

روز جهانی تالاب‌ها:

۲ فوریه ۱۹۷۱ (۱۳ بهمن ۱۳۴۹) که روز تصویب کنوانسیون رامسر است، به نام روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است.

هدف و اهمیت:

این کنوانسیون کشورهای عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آن‌ها می‌نماید. همچنین، به حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها و فراهم آوردن زیستگاه مناسب برای پرندگان آبزی تأکید دارد.

وضعیت کنونی:

تا سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۷۰۰ سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در این کنوانسیون به ثبت رسیده‌اند. کنوانسیون رامسر در حال حاضر به یکی از ابزارهای مهم در حفاظت از تنوع زیستی و بهبود رفاه جامعه بشری تبدیل شده است.

نظر شما