نیویورک‌تایمز افشا کرد: پشت پرده تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از عملیات انتقامی
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

نیویورک‌تایمز افشا کرد: پشت پرده تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از عملیات انتقامی

نیویورک‌تایمز فاش کرده است که تلاش‌های گسترده‌ای از سوی آمریکا برای جلوگیری از عملیات انتقامی ایران در پی ترور یکی از رهبران ارشد حماس انجام شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که در تاریخ ۳۱ ژوئیه به مغولستان سفر کرده بود، ذهنش به شدت مشغول رویدادهای خاورمیانه بود. چند ساعت پیش از این، اسرائیل یکی از رهبران ارشد حماس را در تهران ترور کرده و مقامات ایرانی نیز وعده تلافی این عمل را داده بودند.

بلینکن با استفاده از تلفن امن در کابین خصوصی خود در هواپیما، به سرعت با چند مقام خارجی تماس گرفت و از آن‌ها خواست تا ایران را از انجام هرگونه اقدام که ممکن است منجر به جنگ همه‌جانبه با اسرائیل شود، منصرف کنند.

در پی این تلاش‌ها، ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، به تهران سفر کرده و خواستار صلح، ثبات و امنیت شد. همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به سرعت رهبران مصر و قطر را متقاعد کرد تا مذاکرات جدیدی را با هدف تضمین آتش‌بس در غزه ترتیب دهند. این مذاکرات همچنین هدفی پنهان داشت: منصرف کردن ایران از انجام حمله‌ای که می‌تواند مذاکرات را به خطر بیندازد.

طی یک ماه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس توسط اسرائیل، مقامات آمریکایی به طور مداوم تلاش کرده‌اند تا هرگونه عملیات انتقامی از سوی اسرائیل و ایران و حزب‌الله لبنان را مهار کنند.

نظر شما