مرمت بازار تاریخی کاشان با اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- کاشان

مرمت بازار تاریخی کاشان با اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از آغاز مرمت بازار تاریخی کاشان با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان خبر داد. علیرضا عبداله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این عملیات مرمتی شامل کاروانسراها، تیمچه‌ها، بقاع متبرکه، و راسته اصلی بازار خواهد بود.

عبدالله‌زاده با اشاره به چهل و هشتمین سالروز ثبت بازار تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی، تصریح کرد: بازار کاشان یک اکوموزه زنده شامل راسته‌ها، سراها، مساجد تاریخی، بقاع متبرکه، حمام و مشاغل سنتی است که در طول تاریخ به عنوان شاهرگ حیاتی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شناخته شده و سالیانه بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کاشان، مجموعه تاریخی بازار بزرگ کاشان را یکی از بی‌نظیرترین ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی دانست و افزود: در روزهای اخیر، بازدیدهای متعددی برای ساماندهی سیم‌کشی برق این مجموعه تاریخی با شرکت برق و شهرداری منطقه یک انجام شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی از فعال شدن پایگاه حفاظتی بازار در روزهای آینده خبر داد و گفت: به منظور سهولت دسترسی بازاریان برای امور اداری و نظارت بیشتر، این دفتر با حضور مسئولین شهری افتتاح خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان همچنین از چاپ نقشه گردشگری ویژه بازار تاریخی به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده خبر داد و افزود: این مجموعه تاریخی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد و امید است این مهم هرچه سریع‌تر تحقق یابد.

وی به تعداد آثار ثبت ملی در بازار کاشان اشاره کرد و گفت: از ۳۴۰ اثر تاریخی شهرستان کاشان، ۲۹ اثر در بازار تاریخی کاشان ثبت شده که نشان از اهمیت این مجموعه بزرگ تاریخی دارد.

عبدالله‌زاده همچنین به تمیچه‌های تاریخی امین‌الدوله، بخشی، و صباغ که در ماه‌های اخیر مرمت و باززنده‌سازی شده‌اند، اشاره کرد و افزود: مرمت کاروانسرای زغالی‌ها که متعلق به اواسط قرن نهم هجری است، سال پیش توسط یکی از بنام‌ترین اساتید نجاری سنتی انجام شده است.

وی در پایان به مرمت تزیینات نقاشی هشتی ورودی حمان خان در بازار تاریخی کاشان اشاره کرد و گفت: مجموعه بازار تاریخی کاشان که در هشت شهریور سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد، شامل ابنیه مهمی همچون تیمیچه‌های امین‌الدوله و بخشی، صباغ، کاروانسرای نو، آب‌انبار صباغ، مسجد و مدرسه میانچال، مسجد میرعماد، مسجد و مدرسه امام خمینی، آب‌انبار و حمام گذر نو و حمام خان است.

نظر شما