ماجرای توقف کامیون‌ها در مرز ایران و افغانستان (دوغارون)
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

ماجرای توقف کامیون‌ها در مرز ایران و افغانستان (دوغارون)

🔸در روزهای اخیر، برخی از رانندگان کامیون‌های ترانزیتی و خودروهای سنگین ایرانی در مرز دوغارون تایباد، به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات متعدد در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان، از جابه‌جایی بار به این کشور خودداری کرده‌اند.

🔸مشکلاتی نظیر کمبود امکانات رفاهی و اقامتی، بدرفتاری مأموران افغان با رانندگان ایرانی، توقف طولانی کامیون‌ها، ترک اجباری خودروها، و ارجحیت کامیون‌های افغانستانی بر ایرانی‌ها برای خروج از مرز، منجر به ایجاد صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز دوغارون شده است. این وضعیت نگرانی‌هایی را درباره بروز حوادث و خسارات به دنبال داشته است.

🔸سخت‌گیری‌های بی‌مورد: برخی رانندگان اظهار داشتند که سخت‌گیری‌های بی‌مورد در خاک افغانستان باعث خستگی و بی‌انگیزگی آنها شده است. به گفته آنها، اگر ایران و افغانستان به دنبال افزایش روابط اقتصادی و تجاری هستند، باید هر دو طرف در برطرف‌کردن موانع حمل‌ونقل تلاش کنند.

🔸در حال حاضر، ۱۵۰۰ کامیون ایرانی در توقفگاه‌های مرزی در نوبت خروج به سمت افغانستان هستند. این در حالی است که ۶۰۰ کامیون ایرانی نیز در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان منتظر ورود به ایران می‌باشند.

🔸راه‌حل‌ها: با رایزنی با مسئولان افغانستانی، امکان استراحت رانندگان ایرانی در اتاقک خودرو با رعایت نکات ایمنی فراهم شده و تلاش‌هایی برای کاهش مدت توقف ناوگان ایرانی و تسهیل ورود و خروج کامیون‌ها صورت گرفته است.

🔸همچنین دادسرای عمومی و انقلاب تایباد اعلام کرده که تا پایان روز جمعه، شانزدهم شهریورماه، موانع ورود ناوگان ایرانی به کشور رفع و مشکلات رانندگان پیگیری خواهد شد .

نظر شما