تعطیلی موقت قلعه فلک‌الافلاک به‌منظور آماده‌سازی برای ارزیابان یونسکو
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

تعطیلی موقت قلعه فلک‌الافلاک به‌منظور آماده‌سازی برای ارزیابان یونسکو

 قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد به مدت سه روز تعطیل شد تا برای حضور ارزیابان یونسکو آماده شود. عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اعلام کرد که این اقدام برای آماده‌سازی فضای داخلی و پیرامونی باغ گلستان جهت بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد انجام شده است.

ارزیابان یونسکو از امروز به منظور بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد وارد منطقه شده‌اند. به همین دلیل، قلعه فلک‌الافلاک در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه جاری برای بازدید عموم بسته خواهد بود و بازدیدکنندگان می‌توانند از روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور مجدداً از این مجموعه تاریخی-فرهنگی دیدن کنند.

دره خرم‌آباد به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال معرفی شده است. قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده، بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده و به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت داده می‌شود.

پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد شامل هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک‌الافلاک، سه پل تاریخی “شکسته، گپ و حاجی” و باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از ۱۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف را در بر می‌گیرد. در دل این پرونده، شهری، دو روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم‌آباد، قلعه تاریخی فلک‌الافلاک و بخشی از فرهنگ و آیین‌های استان نهفته‌اند.

نظر شما