بوم‌گردی، محبوب‌ترین مقصد اقامتی مسافران تابستانی در گلستان
موضوع : شهرشناسی | استان گلستان- گرگان

بوم‌گردی، محبوب‌ترین مقصد اقامتی مسافران تابستانی در گلستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان اعلام کرد که از ابتدای تابستان تا کنون، بیش از ۶۵۰ هزار نفر در مراکز اقامتی گلستان ساکن شده‌اند که حدود ۲۰ درصد از این تعداد، در واحدهای بوم‌گردی اقامت داشته‌اند.

بوم‌گردی یا همان گردشگری روستایی، شکلی جدید از صنعت گردشگری است که در آن افراد به جای حضور در هتل‌ها و اماکن شلوغ، به روستاهای بکر و دورافتاده می‌روند تا از هیاهوی زندگی روزمره فاصله بگیرند و از آرامش موجود در این مناطق لذت ببرند.

استان گلستان با زیبایی‌های طبیعی چون کوه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز و همچنین با حضور بیش از ۲۰ قومیت با آداب و رسوم، پوشش و غذاهای متنوع، به عنوان یکی از مناطق منحصر به فرد ایران در حوزه بوم‌گردی شناخته می‌شود. تاکنون، با حمایت‌های صورت گرفته، ۲۰۱ واحد اقامتی بوم‌گردی عمدتاً در روستاهای این استان فعال شده‌اند.

یاسر قندهاری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، گفت: «گردشگران در سفر به استان علاقه زیادی به اقامت در واحدهای بوم‌گردی دارند، زیرا عمده این واحدها در روستاها و تفرجگاه‌های طبیعی واقع است.»

وی افزود: در گلستان، ۴۹ هتل، ۱۰ مهمانپذیر، ۵ مجتمع گردشگری و ۳۴۳ خانه مسافر در کنار کمپ‌ها، مدارس و مهمانسرای ادارات به عنوان ظرفیت‌های اقامتی موجود هستند. همچنین، ۸۹ دفتر خدمات مسافرتی و بیش از ۱۹۰ راهنمای گردشگری در استان، تورهای گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی را برگزار می‌کنند.

قندهاری همچنین اشاره کرد که در مدت مشابه، بیش از ۲.۵ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، فرهنگی، تاریخی، صنایع دستی و مذهبی گلستان بازدید کرده‌اند. از جمله مکان‌های پرطرفدار می‌توان به ناهارخوران گرگان، آبشارهای کبودوال علی‌آبادکتول، لوه گالیکش و شیرآباد رامیان و اسکله بندرترکمن اشاره کرد.

نمایشگاه‌ها و غرفه‌های فروش محصولات صنایع دستی نیز تا پایان تابستان برای عرضه سوغات گلستان به گردشگران در شهرستان‌ها و سواحل استان برپا خواهد بود.

قندهاری افزود: «از ابتدای تابستان تاکنون، ۲۲ مرکز اقامتی و پذیرایی به دلیل نحوه خدمات‌رسانی نادرست تذکر و اخطار دریافت کرده‌اند و چهار خانه مسافر غیرمجاز پلمب شده است.»

این استان مرزی با ۲ میلیون نفر جمعیت و اقوام و مذاهب مختلف، بین دو قطب گردشگری شمال کشور و مشهد زیارتی قرار دارد و هرساله در ایام تعطیلات نوروز و تابستان، مسافران زیادی از این مسیر گذر می‌کنند یا در آن اقامت دارند. گلستان با ترکمنستان از شمال، خراسان شمالی از شرق، سمنان از جنوب و مازندران از غرب همسایه است و با جاذبه‌های متنوع تاریخی و فرهنگی، مقصدی جذاب برای گردشگران در ایران به شمار می‌آید.

نظر شما