آتش‌سوزی عمدی با اهداف خاص؛ معضل جدید جنگل‌های کرمانشاه
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

آتش‌سوزی عمدی با اهداف خاص؛ معضل جدید جنگل‌های کرمانشاه

پیش از این آتش زدن کاه و کلش و پسماند محصول مزارع و باغات کرمانشاه توسط کشاورزان به معضلی تبدیل شده بود، اما آتش‌سوزی‌های عمدی اخیر با اهداف خاص باعث نگرانی کارشناسان از امکان تبدیل این موضوع به بحران جدی در حوزه منابع طبیعی بکر این استان شده است.

به گزارش ایرنا، آتش‌سوزی عمدی با قصد آماده‌سازی زمین برای کشت‌های ممنوع (خشخاش) مراتع و جنگل‌های غرب کشور را در معرض نابودی قرار داده است که در آخرین مورد آن مناطق سرفیروزآباد کرمانشاه طعمه آتش طمع افراد سودجو شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه امروز شنبه در این باره گفت: شب گذشته آتش جنگل‌های بخش سرفیروزآباد مهار شد هرچند امکان شعله‌ور شدن مجدد آن وجود دارد.

انشاالله کولانی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عوامل انسانی در ایجاد آتش جنگل‌های سرفیروزآباد نقش اصلی را داشت بطوریکه بعد از مهار آتش به یکباره در مناطق دیگر آتش‌سوزی اتفاق افتاد و مردم محلی هم اذعان دارند که افرادی زمین را برای کشت ممنوعه آماده می‌کنند.

در همین پیوند برخی از مردم روستای چنار هم به خبرنگار ایرنا گفتند این حجم از آتش در سرفیروزآباد کم‌سابقه است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز با تایید این موضوع گفت: متاسفانه آتش‌سوزی عمدی در منطقه سرفیروزآباد با قصد آماده‌سازی زمین برای کشت ممنوعه فراگیر شده است.

افشین یگانه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون تعدادی از افراد دخیل در این موضوع توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

وی اضافه کرد: طی ۲۰ تا ۲۵ روز گذشته عوامل دستگاه‌های اجرایی بویژه حوزه مدیریت بحران بصورت پیوسته درگیر آتش‌سوزی عمدی بودند و متاسفانه مردم محلی به دلایل مختلف مانند ترس از دشمنی افراد سودجو با ماموران منابع طبیعی و مدیریت بحران همکاری نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان کرمانشاه در ادامه به وسعت آتش‌سوزی در منطقه سرفیروزآباد اشاره کرد و گفت: تاکنون در مجموع ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه در آتش سوخته که بلااستثنا عمدی و قسمتی از آن برای کشت ممنوعه بوده است.

یگانه در تشریح جزئیات این آتش‌سوزی افزود: از تاریخ سوم تا ۱۶ شهریور ماه امسال مناطقی که در منطقه سرفیروزآباد دچار آتش‌سوزی شده شامل مناطق «سرین آهوان» ۷۰۰ هکتار، «کل کش» ۳۰۰ هکتار، «بوژان» ۴۰۰ هکتار، «شینه و نامدار» هزار و ۱۰۰ هکتار، «نیمرو» و «چشمه سرخ» ۱۵۰ هکتار و «هزارخانی» ۲۰۰ هکتار بوده است.

به گفته او بین ۵ تا ۱۰ درصد این آتش‌سوزی در میان درختان بوده است.

در همین پیوند استاندار کرمانشاه چند روز قبل از روستاهای درگیر آتش‌سوزی سرفیروزآباد سرکشی و در گفت و گو با مردم محلی اظهار کرد تا زمانی که مردم برای جلوگیری از آتش‌سوزی اهتمام نداشته باشند، نمی‌توان به رفع ریشه‌ای موضوع امیدوار بود.

محمد طیب صحرایی با بیان اینکه زیاده‌خواهی عده‌ای برای مناسب‌سازی زمین به منظور کشت ممنوعه نباید منجر به نابودی محیط زیست شود، افزود: هر درخت طی ده‌ها سال به طراوت و شادابی می‌رسد و برای حفظ آن از هر اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

بخش سرفیروزآباد یکی از پنج بخش شهرستان کرمانشاه در جنوب شرقی مرکز استان واقع شده است.

این بخش با ۲ هزار کیلومتر وسعت، ۲۲۴ روستا با ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۶ هزار خانوار دارد و شامل دهستان عثمانوند با ۵۵ روستا، سرفیروزآباد ۱۱۵ روستا و جلالوند ۵۴ روستا است.

وسعت زمین‌های ملی شهرستان کرمانشاه ۳۰۶ هزار هکتار است که ۱۰۰ هزار هکتار آن را پوشش جنگلی تشکیل داده و بخش زیادی از آن در بخش سرفیروزآباد واقع شده است.

شهرستان کرمانشاه اقلیم متنوعی دارد بطوریکه غرب و جنوب غربی آن یعنی منطقه کوزران، ماهیدشت و میانراهان دارای زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و شرق و جنوب شرقی این شهرستان نیز مملو از جنگل و مرتع با گونه‌هایی از درختان بلوط و بنه است.

نظر شما