هشدار محققان درباره ارتباط انگشت فروکردن در بینی و آلزایمر
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

هشدار محققان درباره ارتباط انگشت فروکردن در بینی و آلزایمر

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عادت ناخوشایند فروکردن انگشت در بینی می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط باشد. محققان اعلام کرده‌اند که این اقدام، میکروب‌ها را به بینی منتقل کرده و از آنجا به مغز راه یافته و باعث التهاب و در نتیجه آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود. این آسیب‌ها به مرور زمان می‌تواند زمینۀ ابتلا به زوال عقل را فراهم کند.

دانشمندان در نامه‌ای در یک مجله علوم پزشکی آمریکا، خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شده‌اند. در این نامه به مطالعات مختلفی که ارتباط این عادت و بیماری آلزایمر را نشان داده‌اند، اشاره شده است. محققان هشدار داده‌اند که عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس هرپس و ویروس کرونا می‌توانند باعث ایجاد پلاک‌های آمیلوئید، از عوامل شناخته‌شده در ابتلا به آلزایمر شوند.

آنان همچنین اشاره کرده‌اند که شستن منظم دست‌ها می‌تواند به عنوان یک راه‌حل بازدارنده ساده در برابر این خطر عمل کند. این تاکید بر اهمیت بهداشت دست‌ها یکی از دستاوردهای مهم دوران همه‌گیری کووید-۱۹ بوده است.

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین شکل زوال عقل، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و پژوهش‌ها در مورد علت دقیق آن همچنان ادامه دارد. تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی و درهم‌تنیدگی‌های پروتئینی به نام تاو، از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در این بیماری شناخته می‌شوند، اما نظریات دیگر نیز عوامل عروقی مثل آسیب‌های رگ‌های خونی مغز را موثر می‌دانند.

نظر شما