کمبود دانش‌آموزان دختر در رشته کشاورزی گلستان
موضوع : شهرشناسی | استان گلستان- گرگان

کمبود دانش‌آموزان دختر در رشته کشاورزی گلستان

 رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اعلام کرد که با وجود آنکه ۲۰ درصد اشتغال استان گلستان در بخش کشاورزی است، تعداد دانش‌آموزان دختر در این رشته صفر است و دانش‌آموزان پسر نیز کمتر از یک درصد از جامعه آماری دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند.

علیرضا صابری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ورود دانش و فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی و کشاورزی دیجیتال به این عرصه، تحقق این نیازها با بهره‌برداران مسن، کم‌سواد و یا بی‌سواد امکان‌پذیر نخواهد بود.

صابری افزود: میانگین سنی کشاورزان گلستانی ۵۳ سال است و با توجه به بی‌میلی نسل جوان به کشاورزی و خروج آنان از این رشته تولیدی، این رقم در آینده نزدیک به حدود ۶۰ سال خواهد رسید. تربیت کشاورزان باسواد، ماهر و توانمند برای مقابله با این چالش‌ها ضروری است و برای تحقق، توسعه هنرستان‌های کشاورزی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مرتبط با این بخش باید انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در حل چالش‌ها و توسعه کشاورزی افزود: این استان با داشتن تنوع اقلیمی، دشت‌های مستعد و وسیع، پنج رودخانه جاری و غنای گونه‌های گیاهی زراعی و دارویی می‌تواند در تامین امنیت و اقتدار غذایی کشور نقش بیشتری داشته باشد.

صابری همچنین تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن و دخالت‌های غیرمنطقی و بدون دانش انسان‌ها در تعارض با اکوسیستم طبیعی و زیست محیطی را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی گلستان برشمرد. وی متذکر شد: تنش‌های گرمایی، خشکسالی، سیل، آفات و بیماری‌ها، کاهش منابع آب موجود، کاهش کربن و حاصلخیزی خاک از جمله پیامدهای تغییر اقلیم است که استان گلستان با آنها مواجه است.

نظر شما