مقبره‌ای در شهر ری به یاد جلال آل احمد
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

مقبره‌ای در شهر ری به یاد جلال آل احمد

در مسجد فیروزآبادی شهر ری، قبر جلال آل‌احمد، یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان و روشنفکران ایرانی، جا دارد. جلال آل‌احمد در دهه ۱۳۴۰ شمسی از مهم‌ترین چهره‌های فرهنگی و فکری ایران بود و در طول زندگیش، افکار و مواضع فکری مختلفی داشت.

مقبره او در مسجد فیروزآبادی شهر ری و نزدیک به بیمارستان فیروزآبادی قرار دارد که هر دو توسط آیت‌الله فیروزآبادی بانی شده‌اند. آیت‌الله حاج سیدرضا فیروزآبادی، موسس بیمارستان و مسجد فیروزآبادی و نماینده مجلس شورای ملی در دوره‌های متعدد، کلیه حقوق دریافتی خود از مجلس را برای ساخت این دو مکان مصرف کرد.

در گوشه‌ای از تالار مسجد، سنگ قبری با نوشته‌های زرد رنگ است که تنها امضای جلال آل‌احمد بر روی آن درج شده است.
 

جلال آل‌احمد در روز ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در ویلای شخصی خود در اسالم گیلان به صورت مرموزی درگذشت. ساواک گزارش داده که شایعاتی درباره قتل او توسط حکومت پهلوی پخش شده بود. پس از مرگ، پیکر او به تهران منتقل و در مسجد فیروزآبادی، نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم، به خاک سپرده شد.

زندگی جلال آل‌احمد به دو دوره متفاوت تقسیم می‌شود: دوره جوانی که گرایش‌های سیاسی متعددی داشت و دوره دوم که بعد از سفر به مکه، از افکار گذشته فاصله گرفت و نقش تأثیرگذار دین و روحانیت را به رسمیت شناخت.

جلال‌الدین سادات آل‌احمد معروف به جلال آل‌احمد، در سال ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمد. پدرش، آیت‌الله سید احمد طالقانی از روحانیان برجسته زمان خود بود و خانواده‌ای مذهبی داشت. جلال پس از اتمام دبستان، تحصیل در دبیرستان را آغاز کرد ولی پدرش که تحصیل فرزند را در مدارس دولتی نمی‌پسندید، او را به بازار فرستاد. بعدها به صورت پنهانی در کلاس‌های شبانه دارالفنون شرکت کرد.

پس از پایان دوره دبیرستان، جلال به نجف رفت اما در همان چند ماه به ایران بازگشت و تحصیل در دانش‌سرای عالی را ادامه داد. در تیرماه ۱۳۲۶ به وزارت فرهنگ پیوست و این شغل را تا پایان عمر حفظ کرد. در سال ۱۳۲۹ با سیمین دانشور ازدواج کرد و در سال ۱۳۴۱ به کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، سوئیس، آلمان، انگلستان، و هندوستان سفر کرد.

در سال‌های پایانی عمر، جلال آل‌احمد به دین و ارتباط با روحانیت انقلابی و امام خمینی(ره) توجه بیشتری داشت و سفرنامه معروف خود به نام «خسی در میقات» را منتشر کرد که تغییر نگرش او به دین را به خوبی نشان می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی از جلال آل‌احمد یاد کرده و فرمودند: «بهترین سال‌های جوانی‌ام با محبت و ارادت به آن “جلال آل قلم” گذشته است».

زندگی جلال آل‌احمد نشان از تحولات فکری و نقش تأثیرگذار او در نهضت‌های دینی و روشنفکری ایران دارد. نامه‌نگاری‌های او با امام خمینی و حمایت او از روحانیت، بازتابی از تغییر نگرش و تعهد او به اصول دینی در پایان عمر بود.

نظر شما