تحول و احیاء روستاهای ایلام
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

تحول و احیاء روستاهای ایلام

استان ایلام با احداث بیش از ۶ هزار واحد مسکونی روستایی و تقویت زیرساخت‌های روستایی مانند راه‌سازی، اصلاح شبکه آبرسانی و گازرسانی، گام‌های موثری در احیای روستاها برداشته است. محرومیت‌زدایی و رفع دغدغه‌های روستائیان از جمله اهداف اصلی این توسعه بوده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام به صورت جدی این موضوعات را پیگیری می‌کند.

اقدامات شاخص در حوزه مسکن روستایی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام از ابتدای اجرای قانون جهش تولید مسکن، ۶ هزار و ۹۰ واحد مسکونی روستایی را تکمیل و به متقاضیان تحویل داده است. همچنین، ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱,۲۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است.
 

واگذاری زمین و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی

از سال ۱۳۸۴ تاکنون، شاخص مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در ایلام به ۶۳ درصد رسیده که بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین بنیاد مسکن استان ایلام تاکنون ۱۳۸ روستا را تحت پوشش طرح هادی قرار داده و ۱,۳۲۰ قطعه زمین روستایی برای احداث مسکن واگذار کرده است.

تسهیلات ویژه و اقدامات حمایتی

از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و ۴۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای مقاوم‌سازی و احداث مسکن در ایلام پرداخت شده است. همچنین در این مدت ۵۴۶ خانوار کم‌بضاعت از سیمان و میلگرد رایگان بهره‌مند شده‌اند.

صدور سند مالکیت و توسعه گردشگری

در دو سال گذشته، ۵ هزار جلد سند مالکیت برای اهالی روستاها و شهرهای کوچک صادر شده است. همچنین ۱۴ روستای هدف گردشگری در برنامه‌های توسعه‌ای بنیاد مسکن قرار دارند که این اقدامات می‌تواند رشد متوازن و مطلوبی را برای استان رقم بزند.

اجرای طرح هادی و بهبود زیرساخت‌ها

در هفته دولت امسال، ۱۱۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع آسفالت و ۳,۳۳۰ متر مربع سنگ‌فرش در روستاهای ایلام اجرا شده است. طرح هادی به عنوان هدایتگر توسعه روستاها نقش مهمی در بهسازی، نوسازی و توسعه مناطق روستایی دارد و اجرای صحیح آن می‌تواند به ماندگاری روستاییان و توسعه پایدار کمک کند.

نتیجه‌گیری

با توجه به نقش روستاها در تولید و اشتغالزایی، توجه به این مناطق از اهمیت راهبردی برخوردار است. توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای خدمات بهتر به روستائیان، می‌تواند منجر به کاهش مهاجرت به شهرها و افزایش میل به ماندگاری در روستاها شود.

نظر شما