حسین سعادتمند قمی
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

حسین سعادتمند قمی

حاج حسین سعادتمند قمی، ششمین و آخرین فرزند ایاز بیک از طایفه ایل سعدوند، در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای حاجی‌آباد قم متولد شد. این روستا که در حال حاضر به نام شهر قنوات شناخته می‌شود، به عنوان یکی از شهرهای استان قم است. ایاز بیک، پدر حاج حسین، صدایی شش دانگ داشت و یکی از اولین استادان موسیقی فرزند خود بود. این هنر به‌صورت موروثی در خانواده سعادتمند رواج داشت و تمام فرزندان او از صدایی خوش بهره‌مند بودند.

حاج حسین پس از دوره سربازی به اصفهان رفت و نزد استاد رحیم، یکی از برجسته‌ترین اساتید آواز آن زمان، به یادگیری ادامه داد. او در سال ۱۳۲۰ به رادیو ایران راه یافت و یکی از اولین خوانندگان آواز سنتی شد. در آن زمان، خوانندگانی همچون تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و بنان نیز در رادیو برنامه‌هایی اجرا می‌کردند.

همکاری با بزرگان موسیقی ایران
حاج حسین با اساتیدی همچون ابوالحسن خان صبا، مرتضی محجوبی، حسین یاحقی، حاج علی اکبرخان شهنازی، سید حسن کسایی و جلیل شهناز همکاری داشت و آوازها و تصنیف‌های بی‌نظیری از خود به جا گذاشت. او همچنین کارمند وزارت دارایی بود، اما در سال ۱۳۳۶ به دلیل تغییرات در رادیو مجبور به استعفا شد.

حضور در دربار محمدرضا پهلوی
یکی از خاطرات برجسته‌ای که از حاج حسین سعادتمند نقل می‌شود، مربوط به مراسمی است که به دربار محمدرضا پهلوی دعوت شد. او در آن مراسم با اجرای زیبا و طولانی چهچه، شاه را تحت تأثیر قرار داد. به طوری که شاه برای اولین بار به احترام او ایستاد و او را تشویق کرد.

فعالیت‌های بعد از بازنشستگی
پس از بازنشستگی، حاج حسین به قم بازگشت و سپس به مکه مکرمه مشرف شد. او پس از مدتی به زادگاه خود در حاجی‌آباد نقل مکان کرد و در سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت. مطابق وصیتش، تمام زندگیش وقف مسجد بزرگ حاجی‌آباد شد و در جوار امامزادگان طیب و طاهر به خاک سپرده شد.

حسین کاشانیان و آثار حاج حسین
حسین کاشانیان، از دبیران قم و بستگان حاج حسین، از شهر قنوات و روستای حاجی‌آباد است. او یک فایل صوتی از آثار حاج حسین سعادتمند قمی ارسال کرده است. این اثر در مایه بیات اصفهان اجرا شده و فرم جمله‌بندی و تحریرهای آن به سبک استاد سید حسین طاهرزاده است.

تأثیر حاج حسین بر موسیقی سنتی
حاج حسین سعادتمند قمی با فعالیت‌های هنری خود و همکاری با بزرگ‌ترین اساتید موسیقی ایران، جایگاه ویژه‌ای در موسیقی سنتی ایران به دست آورد و صدای او همچنان در یاد علاقه‌مندان به موسیقی ماندگار است.

نظر شما